Fruitmasters waarschuwt voor overaanbod Conférence
nieuws"Telers investeren wel in productie, maar niet in promotie", luidt het bij Fruitmasters. "Zij houden onvoldoende rekening met de toekomstige afzetontwikkelingen. Door een snelle uitbreiding van de productie komt de positie van de Nederlandse peer onder druk". Van Doorn beseft dat de invoering van een promotieheffing een lastige klus wordt omdat "de sector hopeloos verdeeld is".
Volgens Fruitmasters-directeur Rian Verwoert zal de productie van Conférence de komende jaren verdubbelen. Bovendien staat de belangrijkste exportmarkt onder druk. "De verkoop in het Verenigd Koninkrijk ondervindt hinder van concurrerende rassen uit onder meer Italië. De Nederlandse perensector moet daarop inspelen door nieuwe markten aan te boren en bestaande markten beter te bedienen", luidt het. Fruitmasters acht het realistisch om de afzet naar Scandinavië en Duitsland op te voeren.
Het aanboren van nieuwe markten wordt bemoeilijkt door de risicos om wanbetalers tegen het lijf te lopen. Omdat de uitvoer naar markten buiten de EU in aanmerking komt voor een kredietverzekering heeft Fruitmasters hiervoor reeds geld gereserveerd, meldt het Agrarisch Dagblad.
Ook in ons land schakelen steeds meer fruittelers om naar Conférence-peren. Het merendeel van die peren is bestemd voor de export, in de eerste plaats voor de Russische markt. Om Conférence wat meer ademruimte te geven, wordt geïnvesteerd in nieuwe appel- en perenvariëteiten zoals Kanzi, Greenstar, Belgica, Sweet Sensation, enzovoort.