nieuws

Flandria blaast tien kaarsjes uit

nieuws
Flandria bestaat tien jaar en dat zullen ze in de Oost-Vlaamse gemeente Bazel geweten hebben. Donderdag lag het hele dorpsplein bezaaid met groenten en fruit. De voorbije jaren is het kwaliteitslabel uitgegroeid tot het grootste groentemerk van Europa. "Het is nooit onze bedoeling geweest de grootste te worden", zegt Lava-directeur Maarten De Moor. "We wilden alleen de besten zijn".
19 mei 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:30
Flandria bestaat tien jaar en dat zullen ze in de Oost-Vlaamse gemeente Bazel geweten hebben. Donderdag lag het hele dorpsplein bezaaid met groenten en fruit. De voorbije jaren is het kwaliteitslabel uitgegroeid tot het grootste groentemerk van Europa. "Het is nooit onze bedoeling geweest de grootste te worden", zegt Lava-directeur Maarten De Moor. "We wilden alleen de besten zijn".

Flandria is gegroeid uit de crisisjaren 1992-1995. De marktprijzen waren dramatisch, televisiebeelden toonden de vernietiging van productieoverschotten en er waren weinig toekomstperspectieven voor jonge tuinders. "Alleen met producten met een ijzersterk profiel kon de Belgische tuinbouw een nieuwe kans krijgen. Maar dat vereiste wel een stille revolutie in de teeltpraktijken, de commercialisering en de mentaliteit van producenten en veilingen", aldus De Moor.

Vijf groente- en fruitveilingen namen toen de historische beslissing om hun beste producten aan te bieden onder het nieuwe keurmerk Flandria. Bedoeling was om de milieubewuste teelt en goede agrarische praktijken te combineren met topkwaliteit. In 1995 startte Flandria met tomaten en trostomaten. Nog hetzelfde jaar volgde het witloof. Toen het initiatief een schot in de roos bleek, volgden ook de andere sectoren.

Ook de handel reageerde positief. "Mijn klanten zijn altijd heel tevreden als ik Flandria lever", zegt Willy Van den Dries van de horecagroothandel Wiviprim in Antwerpen. "Voor hen is dat een gedroomd alternatief voor biologische groenten". Het keurmerk geniet intussen ook een uitstekende reputatie op de afzetmarkten. "De kwaliteit, residucontroles en traceerbaarheid zijn belangrijk", aldus Wolfgang Ditsch van de Duitse AGF-handel Görger&Zorn. "De voorbije jaren kregen we geregeld controle van de Duitse levensmiddeleninspectie en Flandria zorde nooit voor problemen".

In 2003 haalde Flandria een volume van 474.000 ton en was daarmee het grootste merk voor verse groenten in Europa. In 2004 groeide het volume tot 500.000 ton. 4.000 tuinders volgen het lastenboek en dat levert een omzet op van ruim 280 miljoen euro. De Moor ziet de toegenomen concurrentie uit Polen en andere lidstaten eerder als een opportuniteit dan als een bedreiging. "De stijgende koopkracht biedt in die landen kansen voor een kwaliteitsproduct als Flandria".

Bij Flandria zitten ze trouwens niet stil. Het assortiment van 40 producten zal deze maand nog verder uitgebreid worden met bonen, uien en lente-uitjes. Verder mogen we straks nog meer kleinere verpakkingen verwachten die beantwoorden aan de maatschappelijke trend van singles en kleinere gezinnen.

Flandria viert het hele weekend feest in Bazel. Meer informatie vindt u op de website van Lava.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek