Fedis lanceert promotieplan voor Belgische producten
nieuwsTijdens dit overleg hebben de landbouworganisaties gevraagd dat de distributiesector zijn communicatie-inspanning rond de aanwezigheid en de kwaliteit van de Belgische producten in de winkelrekken zou vergroten. De voedingsdistributeurs binnen Fedis hebben erop gewezen dat zij al veel individuele initiatieven ondernemen in deze zin, maar willen toch tegemoetkomen aan dit verzoek.
Vanaf de week van 27 oktober wordt een bijzondere inspanning gedaan voor een grotere zichtbaarheid van de Belgische landbouwproducten in de verkooppunten. De keuze van de middelen wordt overgelaten aan de individuele ondernemingen. Deze grotere zichtbaarheid wordt vanaf 1 januari bewerkstelligd door folderacties of andere communicatiemiddelen dan het rayon zelf.
Vanaf maart 2009 start een structurele communicatie in samenwerking met VLAM en APAQ-W. "Dat wordt een inhoudelijke communicatie, met de nadruk op onder meer de kwaliteit van de producten en hun plaats in een evenwichtige voeding. De ondernemingen kiezen het geschikte middel om deze communicatie te verspreiden: klantenmailings, websites, folders, magazines en dies meer", luidt het.
Fedis hoopt dat dit initiatief van de sector de aandacht krijgt van de consumenten, zeker wanneer zij in de winkels hun keuzes maken. Fedis vertegenwoordigt kleine, middelgrote en grote winkels, warenhuizen, winkelketens en groothandels. De voorbije weken werden supermarktketens in Wallonië regelmatig geblokkeerd door boze boeren die de lage producentenprijzen voor melk en vlees beu zijn.
In een reactie laat Boerenbond weten dat het initiatief van Fedis een stap in de goede richting is. Tegelijk wordt benadrukt dat de onderhandelingen over faire prijsvorming in de keten voortgezet worden.(KS)