nieuws

Fedis lanceert promotieplan voor Belgische producten

nieuws
Vanaf 27 oktober start Fedis een promotieplan om de Belgische landbouwproducten in de rekken meer op de voorgrond te plaatsen. Dat heeft de federatie van de distributiesector woensdag gemeld. Fedis benadrukt dat er regelmatig overlegd gepleegd wordt met de landbouworganisaties Boerenbond, ABS, FWA en FUGEA. Dat is belangrijk want op die manier kunnen de marktspelers aan beide uiteinden van de voedselketen elkaar beter begrijpen, zeker in een crisisperiode zoals we die al bijna een jaar meemaken, luidt het.
24 september 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:45
Vanaf 27 oktober start Fedis een promotieplan om de Belgische landbouwproducten in de rekken meer op de voorgrond te plaatsen. Dat heeft de federatie van de distributiesector woensdag gemeld. Fedis benadrukt dat er regelmatig overlegd gepleegd wordt met de landbouworganisaties Boerenbond, ABS, FWA en FUGEA. Dat is belangrijk want op die manier kunnen de marktspelers aan beide uiteinden van de voedselketen elkaar beter begrijpen, zeker in een crisisperiode zoals we die al bijna een jaar meemaken, luidt het.

Tijdens dit overleg hebben de landbouworganisaties gevraagd dat de distributiesector zijn communicatie-inspanning rond de aanwezigheid en de kwaliteit van de Belgische producten in de winkelrekken zou vergroten. De voedingsdistributeurs binnen Fedis hebben erop gewezen dat zij al veel individuele initiatieven ondernemen in deze zin, maar willen toch tegemoetkomen aan dit verzoek.

Vanaf de week van 27 oktober wordt een bijzondere inspanning gedaan voor een grotere zichtbaarheid van de Belgische landbouwproducten in de verkooppunten. De keuze van de middelen wordt overgelaten aan de individuele ondernemingen. Deze grotere zichtbaarheid wordt vanaf 1 januari bewerkstelligd door folderacties of andere communicatiemiddelen dan het rayon zelf.

Vanaf maart 2009 start een structurele communicatie in samenwerking met VLAM en APAQ-W. "Dat wordt een inhoudelijke communicatie, met de nadruk op onder meer de kwaliteit van de producten en hun plaats in een evenwichtige voeding. De ondernemingen kiezen het geschikte middel om deze communicatie te verspreiden: klantenmailings, websites, folders, magazines en dies meer", luidt het.

Fedis hoopt dat dit initiatief van de sector de aandacht krijgt van de consumenten, zeker wanneer zij in de winkels hun keuzes maken. Fedis vertegenwoordigt kleine, middelgrote en grote winkels, warenhuizen, winkelketens en groothandels. De voorbije weken werden supermarktketens in Wallonië regelmatig geblokkeerd door boze boeren die de lage producentenprijzen voor melk en vlees beu zijn.

In een reactie laat Boerenbond weten dat het initiatief van Fedis een stap in de goede richting is. Tegelijk wordt benadrukt dat de onderhandelingen over faire prijsvorming in de keten voortgezet worden.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek