nieuws

Eieren uit alternatieve huisvesting nemen bovenhand

nieuws
De gemiddelde Belg kocht vorig jaar bijna 92 verse eieren. Dat zijn ruim twee eieren minder dan het jaar voordien, maar toch hebben de consumenten in 2007 meer geld uitgegeven aan hun eieraankopen. Dat is te wijten aan de verschuiving in de aankoop van kooi-eieren naar de iets duurdere eieren uit alternatieve huisvestingssystemen. Die eieren maken twee derde uit van de eieraankopen van Belgische gezinnen. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van VLAM.
19 juni 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:43
De gemiddelde Belg kocht vorig jaar bijna 92 verse eieren. Dat zijn ruim twee eieren minder dan het jaar voordien, maar toch hebben de consumenten in 2007 meer geld uitgegeven aan hun eieraankopen. Dat is te wijten aan de verschuiving in de aankoop van kooi-eieren naar de iets duurdere eieren uit alternatieve huisvestingssystemen. Die eieren maken twee derde uit van de eieraankopen van Belgische gezinnen. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van VLAM.

De eieraankoop kende een dieptepunt in 2004. Toen kocht de gemiddelde Belg slechts 86 eitjes waaraan hij 12,5 euro besteedde. Daarna steeg de aankoop van eieren met bijna negen stuks en de besteding groeide met 1,4 euro. Vorig jaar viel de verkoop wel weer terug met drie procent. De alternatieve eieren zijn nu de meest gekochte soort. In volume heeft deze categorie een marktaandeel van 64,3 procent en in besteding zelfs van 65,6 procent.

"Scharreleideren zijn de voorbije periode de standaard geworden in de meeste winkels in ons land. Meer dan de helft van de eirayon bsetaat uit scharreleieren", zo stelt men bij VLAM vast. De gemiddelde prijs van een scharreleitje kwam in 2007 op 16 eurocent. Voor bio-eieren moet de consument het meest neertellen, met name zo'n 29 eurocent per stuk.

Negen Belgische gezinnen op de honderd kopen nooit verse eieren in de schaal. "Wellicht is dit te verklaren door de zelfvoorziening bij mensen die zelf kippen houden. Dit effect mag echter niet overschat worden want het aantal eikopers steeg van 87,8 op honderd in 2000 naar 91,2 vorig jaar", luidt het. 80 procent van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar scharreleieren, en dit aantal is groeiend. Het aantal kopers van bio-eieren blijft de jongste jaren stabiel op 12 procent.

De aankoop van eieren gebeurt voor 89 procent in de supermarkten. Vier procent wordt rechtstreeks op de hoeve gekocht. Verder is een lichte groei merkbaar van de buurtsupermarkten ten nadele van de hard discount.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek