Duitse consumenten kopen minder varkensvlees

Duitse consumenten hebben in de eerste negen maanden van dit jaar ruim 3 pct minder rood vlees gekocht in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door lagere aankopen van varkensvlees. De aankopen van rundvlees en gemengd rund- en varkensvlees stegen daarentegen. Dat blijkt uit cijfers die de Nederlandse Productschappen Vee, Vlees en Eieren publiceren.
24 november 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
Duitse consumenten hebben in de eerste negen maanden van dit jaar ruim 3 pct minder rood vlees gekocht in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door lagere aankopen van varkensvlees. De aankopen van rundvlees en gemengd rund- en varkensvlees stegen daarentegen. Dat blijkt uit cijfers die de Nederlandse Productschappen Vee, Vlees en Eieren publiceren.

Al verscheidene jaren dalen de huishoudelijke aankopen van rood vlees in Duitsland. Uitgezonderd het Duitse BSE-jaar 2001 wordt de daling grotendeels veroorzaakt door minder aankopen van de meest populaire vleessoort, met name varkensvlees. De helft van het Vlees dat Duitsland invoert, bestaat immers uit varkensvlees.

De varkensvleesaankopen daalden in de eerste negen maanden van dit jaar met bijna 7 pct ten opzichte van dezelfde periode in 2003. De aankopen van rundvlees en gemengd rund- en varkensvlees stegen daarentegen met respectievelijk 5 en 9 pct. Duitsland voert minder kalfsvlees in, maar dit vleestype wordt meer en meer in verwerkte producten geconsumeerd, waardoor niet geconcludeerd kan worden dat de kalfsvleesconsumptie daalt.

De gemiddelde prijs van varkensvlees steeg met 3,5 pct en de bestedingen aan varkensvlees daalden met eenzelfde percentage. Voor rundvlees bleef de prijs nagenoeg gelijk waardoor de bestedingen evenveel stegen als de aangekochte hoeveelheid, namelijk 5 pct. De prijs van gemengd rund- en varkensvlees daalde 3 pct en de bestedingen stegen met 6 pct.

Met name varkensvlees en kalfsvlees worden meer voorverpakt gekocht. Het aandeel voorverpakt varkensvlees in de totale huishoudelijke aangekochte hoeveelheden vers varkensvlees steeg van 33 naar 39 pct. Van vers kalfsvlees kopen Duitsers nu bijna 27 pct voorverpakt tegenover bijna 19 pct in de eerste negen maanden van 2003. Het aandeel voorverpakt rundvlees nam maar weinig toe en steeg met twee procentpunten tot 29 pct.

Lees ook: geVILT: "Moderne varkensboer heeft rooskleurige toekomst"

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek