Discounters bezorgd over Nummer 1-producten
nieuwsCritici van de Nummer 1-producten vrezen dat dit gamma zo goedkoop is dat onvermijdelijk ingeleverd wordt op de kwaliteit. "We hebben het al eens meegemaakt toen Intermarché de markt betrad", herinnert Jef Colruyt zich. "Het is een Frans fenomeen dat Carrefour nu over Europa uitzaait. Destijds hebben we er in een aantal gevallen op gereageerd, maar je bewijst er de klant geen dienst mee".
Ivan Sabbe, CEO van Lidl Belgium, zegt dat het Nummer 1-fenomeen in drie categorieën uiteenvalt. "Je hebt producten met lage prijs, maar ook lagere kwaliteit. Bijvoorbeeld limonade zonder vruchtenvlees. Bij een tweede categorie wordt bespaard op de verpakking. Een doos melk heeft dan geen afsluitbare dop: je snijdt de verpakking met de schaar open waarbij je onmiddellijk een kwak melk morst. Slechts in weinig gevallen praten we over de derde categorie, vergelijkbare kwaliteit en prijs".
Test-Aankoop heeft nog geen vergelijkend onderzoek gedaan naar de Nummer 1-producten. Het analysebureau Gfk meldde dat informatie over de verkoop ervan vertrouwelijk is.