nieuws

Discounters bezorgd over Nummer 1-producten

nieuws
Carrefour laat doorschemeren dat de verkoop van zijn Nummer 1-producten stijgt. Het budgetmerk zou nu al 5 à12 procent van de omzet uitmaken. In De Standaard laten Colruyt en Lidl weten dat ze niet van plan zijn om in het zog van Carrefour aan kwaliteit toe te geven. "We doen niet mee aan die negatieve trend", aldus Jef Colruyt.
9 oktober 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
Carrefour laat doorschemeren dat de verkoop van zijn Nummer 1-producten stijgt. Het budgetmerk zou nu al 5 à12 procent van de omzet uitmaken. In De Standaard laten Colruyt en Lidl weten dat ze niet van plan zijn om in het zog van Carrefour aan kwaliteit toe te geven. "We doen niet mee aan die negatieve trend", aldus Jef Colruyt.

Critici van de Nummer 1-producten vrezen dat dit gamma zo goedkoop is dat onvermijdelijk ingeleverd wordt op de kwaliteit. "We hebben het al eens meegemaakt toen Intermarché de markt betrad", herinnert Jef Colruyt zich. "Het is een Frans fenomeen dat Carrefour nu over Europa uitzaait. Destijds hebben we er in een aantal gevallen op gereageerd, maar je bewijst er de klant geen dienst mee".

Ivan Sabbe, CEO van Lidl Belgium, zegt dat het Nummer 1-fenomeen in drie categorieën uiteenvalt. "Je hebt producten met lage prijs, maar ook lagere kwaliteit. Bijvoorbeeld limonade zonder vruchtenvlees. Bij een tweede categorie wordt bespaard op de verpakking. Een doos melk heeft dan geen afsluitbare dop: je snijdt de verpakking met de schaar open waarbij je onmiddellijk een kwak melk morst. Slechts in weinig gevallen praten we over de derde categorie, vergelijkbare kwaliteit en prijs".

Test-Aankoop heeft nog geen vergelijkend onderzoek gedaan naar de Nummer 1-producten. Het analysebureau Gfk meldde dat informatie over de verkoop ervan vertrouwelijk is.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek