Delhaize gaat fors inzetten op lokale producten
nieuwsSupermarktketen Delhaize zet vanaf deze maand nog sterker in op lokale producten. “Wij werken aan een nog ruimer assortiment van kwaliteitsvolle streekproducten zodat we ons nog beter kunnen integreren in de plaatselijke gemeenschap”, klinkt het in een persbericht. Volgens Delhaize biedt dit niet alleen voordelen voor consumenten en producenten, maar ook voor de planeet.
Delhaize benadrukt dat het altijd al voorrang heeft gegeven aan producten en producenten uit eigen land. “Zo zijn de meeste verse producten en producten van het merk Delhaize Belgisch of geleverd door Belgische producenten”, klinkt het. Naar eigen zeggen zou 100 procent van de eieren, 95 procent van de melk, 85 procent van het vlees en 90 procent van de groenten en het fruit dat verkocht wordt bij Delhaize, Belgisch zijn.
Nu doet de supermarktketen er nog een schepje bovenop en gaat het een nog ruimer assortiment lokale producten aanbieden, duidelijk identificeerbaar via het nieuwe logo ‘Product van bij ons’. Na een eerste testproject in West-Vlaanderen wil Delhaize beetje bij beetje alle supermarkten voorzien van een streekeigen assortiment. Zo’n assortiment zal een veertigtal lokale, artisanaal geproduceerde producten bevatten die gemakkelijk te identificeren zijn via het logo.
Om zo goed mogelijk te beantwoorden aan de verwachtingen van de klanten, heeft Delhaize onder meer beroep gedaan op haar medewerkers en de kennis van hun streek om de producten te bepalen die het plaatselijke assortiment zullen vormen. “Iedereen heeft zijn aanbevelingen kunnen geven over een typisch product uit de streek, een landbouwer die hij kent of een bekende plaatselijke producent. En ook in de toekomst nodigen we onze klanten uit om hun ideeën te geven over specifieke producten uit hun streek”, aldus Delhaize.
Door dit uitgebreid assortiment aan lokale producten, benadrukt Delhaize opnieuw dat het belang hecht aan een duurzame manier van handelen. “Deze producten bieden heel wat voordelen, zowel voor de producenten, de consumenten en onze planeet. Wij engageren ons om plaatselijke economieën te ondersteunen en we zorgen ervoor dat het werk van de kleine producenten meer in de kijker staat zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen.” De supermarktketen bevestigt hiermee naar eigen zeggen ook haar missie om het Belgische gastronomische patrimonium te promoten.
Delhaize wijst er tenslotte op dat de keuze voor lokale producten ook een positieve impact heeft op het milieu. “Door beroep te doen op lokale leveranciers kunnen de producten rechtstreeks van de producent naar de winkels vervoerd worden. Op die manier verminderen we het aantal vrachtwagenritten en dus ook de schadelijke uitstoot ervan. Kortom, het is een win-win situatie voor iedereen”, besluit Delhaize.
Afgelopen weekend stelde Pascal Dendooven, economisch journalist bij De Standaard, zich nochtans vragen over de toekomst van Delhaize. “Waar Delhaize vroeger dé voedingsspecialist onder de Belgische supermarkten was, lijkt het meer en meer te evolueren naar een doorsnee supermarkt”, klonk het. “Al enige jaren is de specialist bezig met het nemen van een strategische bocht, weg van het dure segment met als nieuwe bestemming het centrum en als het kan nog lager.”
Vroeger stond de supermarktketen bekend stond als de ‘foodinnovator’ met een breed assortiment, terwijl het nu volgens Dendooven te veel over het prijselement gaat. “De vraag die sommigen zich stellen is of Delhaize niet het risico loopt een stuk van zijn identiteit kwijt te spelen. Goedkoper zijn dan een discounter wringt met het kwaliteitsimago dat de groep had opgebouwd. De supermarktketen zal moeten opletten dat het niet het nieuwe Carrefour wordt, een keten zonder duidelijk identiteit”, staat te lezen in het artikel.