Consument koopt ggo-voeding ook al beweert hij van niet
nieuwsConsumenten zijn in realiteit vlugger geneigd om genetisch gemodificeerde voeding te kopen dan ze desgevraagd willen toegeven. Omtrent een 'maatschappelijk geladen' onderwerp als ggo's stemmen de antwoorden van respondenten in enquêtes namelijk niet overeen met hun werkelijk gedrag. Dat besluiten onderzoekers van de universiteit van Otago (Nieuw-Zeeland) op basis van een praktijkexperiment.
In een Nieuw-Zeelandse studie, waar het directoraat-generaal Leefmilieu van de Europese Commissie de aandacht op vestigt, werd nagegaan of het gedrag van de consument overeenstemt met zijn verklaringen omtrent ggo's. De proefopstelling waren fruitkraampjes die werden geplaatst in het thuisland van de onderzoekers en in vijf EU-lidstaten: België, Frankrijk, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Voorbijgangers konden ogenschijnlijk - in werkelijkheid lag er maar één soort fruit - kiezen uit drie soorten aardbeien, kersen en druiven: biologisch geteeld, gangbaar en lokaal geproduceerd met de vermelding 'lage pesticidenresidu's' of volledig pesticidenvrij dankzij genetische modificatie. Wie om uitleg vroeg, kreeg te horen dat het ggo-fruit genen bevat waardoor de plant zelf een insecticide produceert als natuurlijke afweer.
Tegelijk werd ook een enquête uitgevoerd in de zes landen zodat de antwoorden vergeleken konden worden met het gedrag van de kopers aan de fruitkraampjes. Dat bleek behoorlijk sterk uiteen te lopen. Een prijsverschil van 30 procent tussen biologisch en ggo-fruit weerhoudt respondenten niet om te antwoorden dat ze voor bio zouden kiezen. Aan de fruitkraampjes bleek genetisch gemodificeerd fruit echter het populairst.
Duitse respondenten waren wat prijsbewuster en gaven aan dat ze voor het gangbaar fruit met de reguliere marktprijs zouden kiezen, maar in realiteit was het 15 procent goedkoper ggo-fruit ook bij hen beter in trek. Wanneer de onderzoekers de drie soorten fruit eenzelfde prijs gaven, dan bleef ggo-fruit de meest populaire of tweede keuze in drie Europese lidstaten.
Dat stemt helemaal niet overeen met de enquête waar ggo-fruit met eenzelfde prijs als gangbaar en biologisch fruit pas de derde en laatste optie heet te zijn. In de vijf EU-landen varieerde het verkoopsaandeel van ggo-fruit in de verschillende kraampjes tussen 15 en 43 procent, naargelang de prijszetting.
Volgens de onderzoekers bewijst dit dat de houding van consumenten ten aanzien van genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen minder negatief is dan werd aangenomen op basis van eerder uitgevoerde enquêtes. "Wanneer mensen gevraagd worden naar hun houding omtrent ggo's, geven ze 'sociaal wenselijke' antwoorden die niet overeenstemmen met hun consumentengedrag", luidt de verklaring.
De onderzoekers adviseren om duidelijk te communiceren of te etiketteren dat ggo-voeding bijvoorbeeld goedkoper of residuveiliger is omdat consumenten dan sneller bereid zullen zijn om ggo's te accepteren.