Colruyt en Bio-Planet maken bio nog toegankelijker

nieuws
Ondanks de crisis, gaf de Belgische consument vorig jaar 20 procent meer uit aan bioproducten. Bio-Planet, de biosupermarkt van de groep Colruyt, bevestigt die trend met een omzetstijging met 27 procent in 2010. Door van een aantal producten enkel nog een bio-variant aan te bieden, wil de groep Colruyt bio nog toegankelijker maken.
11 oktober 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:02
Lees meer over:

Ondanks de crisis, gaf de Belgische consument vorig jaar 20 procent meer uit aan bioproducten. Bio-Planet, de biosupermarkt van de groep Colruyt, bevestigt die trend met een omzetstijging met 27 procent in 2010. Door van een aantal producten enkel nog een bio-variant aan te bieden, wil de groep Colruyt bio nog toegankelijker maken en verkleint de afstand tussen biologisch en gangbaar.

De cijfers van onderzoeksbureau GfK (in opdracht van VLAM) tonen dat de biomarkt geen last heeft van de crisis. In 2010 stegen de biobestedingen van de Belgische gezinnen met 20 procent ten opzichte van 2009 en kocht 89,6 procent van de Belgische gezinnen minstens éénmaal een bioproduct (+ 4,7 %). Bio-Planet realiseerde in zijn tiende boekjaar een omzetgroei van ruim 27 procent. Het boekjaar daarvoor was dat 19 procent. In de voorbije vijf jaar steeg de gemiddelde aankoop van de Bio-Planet-klanten met 20 procent en groeide het aantal gekende klanten met maar liefst 105 procent.

"Door die sterke groei evolueert de markt en wordt bio meer en meer de norm. Voor bepaalde producten gaat er alleen nog een bio-variant beschikbaar zijn", zegt Philip Sterck, verantwoordelijke Bio-Planet. "In alle supermarkten van de Groep Colruyt (Bio-Planet, Colruyt, OKay en Spar Retail) worden er bijvoorbeeld alleen nog bio-kiwi's verkocht. En er zullen nog producten het voorbeeld van de kiwi volgen. Een tendens die bio in het algemeen en Bio-Planet in het bijzonder nog toegankelijker maakt."

De groep Colruyt ziet de afstand tussen gangbaar en biologisch dus kleiner worden. Toen Bio-Planet tien jaar geleden de deuren opende van de eerste winkel in Kortrijk bestonden er nog veel producten die geen biovariant hadden. Zes winkels later vormt dat volgens de keten geen enkel probleem meer. Bio-Planet, dat 10 jaar bestaat, wil een belangrijke rol blijven spelen op de Belgische biomarkt en plant op termijn dertien nieuwe winkels.

"In die groei van bio heeft Bio-Planet zeker een rol gespeeld op de Belgische markt", meent Sterck. "We werken nu meer rechtstreeks met de producenten samen dan tien jaar geleden. Zo kunnen we hen stimuleren om een biovariant te ontwikkelen. In ruil daarvoor mogen ze rekenen op een duurzame samenwerking met ons. In de voorbije jaren hebben we verschillende Belgische fruittelers kunnen overhalen om over te schakelen op biofruit. Zo zijn er nu Belgische biodruiven, -bessen en -frambozen."

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek