nieuws

China geen hapklare brok voor westerse zuivelconcerns

nieuws
De consumptie aan zuivelproducten in China bedraagt 12 miljard kilogram per jaar en groeit jaarlijks met ongeveer 15 procent. Toch krijgen buitenlandse zuivelondernemingen nauwelijks voet aan de grond wegens de bikkelharde concurrentie met plaatselijke producenten. Giganten als Kraft, Danone en Parmalat beten zich in het verleden stuk op de Chinese markt. De kansen om van de groeimarkt te profiteren liggen volgens de Telegraaf eerder in de levering van melkvee- en zuiveltechnologieën.
6 december 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
De consumptie aan zuivelproducten in China bedraagt 12 miljard kilogram per jaar en groeit jaarlijks met ongeveer 15 procent. Toch krijgen buitenlandse zuivelondernemingen nauwelijks voet aan de grond wegens de bikkelharde concurrentie met plaatselijke producenten. Giganten als Kraft, Danone en Parmalat beten zich in het verleden stuk op de Chinese markt. De kansen om van de groeimarkt te profiteren liggen volgens de Telegraaf eerder in de levering van melkvee- en zuiveltechnologieën.

Het gemiddeld zuivelverbruik ligt in China nog maar op 8 kilogram per hoofd van de bevolking. Over de hele wereld is dat 100 kg en in de westerse landen zelfs 300 kg. Verwacht wordt dan ook dat de groei zich in China nog een aantal jaren zal doorzetten. Tot nu toe kunnen de Chinese producenten de marktvraag naar zuivel nog makkelijk aan, geholpen door de massale invoer van goedkoop melkpoeder uit voornamelijk Nieuw-Zeeland en Australië.

Buitenlandse bedrijven kunnen zich beter focussen op de levering van technologie ten behoeve van de zuivelindustrie. Dat is alvast de mening van de Nederlander Henk Sijtsma, die 6 jaar lang leiding gaf aan een melkveedemonstratiebedrijf in de provincie Henan.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek