nieuws

Campagne moet bio nieuwe dynamiek geven

nieuws
Op een geïmproviseerde biomarkt in Gaasbeek heeft BioForum dinsdagmiddag een nieuwe promotiecampagne aangekondigd. Vanaf oktober moet die de consumenten op een enthousiaste en frisse manier in contact brengen met bioproducten. "Steeds meer consumenten voelen zich goed bij bio. België telt dan ook al een kleine 1.000 verkooppunten en het Biogarantielabel wordt steeds meer erkend en herkend". Dat zei Wouter Vankeirsbilck, de nieuwbakken coördinator van BioForum Vlaanderen.
23 september 2003  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
Op een geïmproviseerde biomarkt in Gaasbeek heeft BioForum dinsdagmiddag een nieuwe promotiecampagne aangekondigd, met als motto Bio, ik waat wat ik eet. Vanaf oktober moet die de consumenten op een enthousiaste en frisse manier in contact brengen met bioproducten. "Steeds meer consumenten voelen zich goed bij bio. België telt dan ook al een kleine 1.000 verkooppunten en het Biogarantielabel wordt steeds meer erkend en herkend". Dat zei Wouter Vankeirsbilck, de nieuwbakken coördinator van BioForum Vlaanderen.

De biosector wil zich weer concentreren op een positieve boodschap na een periode van vertwijfeling. Terwijl het areaal geteelde landbouwgrond in de periode 1997-2001 gemiddeld met 50 procent steeg, is de groei vandaag gestagneerd. 0,6 procent van het Vlaamse landbouwareaal wordt biologisch bewerkt. In kwalitatieve termen scoort bio veel beter: de sector blijft een belangrijke motor in de evolutie naar een duurzame landbouw in Vlaanderen.

Een belangrijk knelpunt om nog meer consumenten aan te spreken, is de prijssetting in de supermarkten. "Kwaliteit moet natuurlijk betaald worden, maar vandaag is het verschil met de gangbare producten te groot", aldus Vlaams landbouwminister Ludo Sannen. "Door het verlenen van fiscale stimuli zou de federale overheid hier een baanbrekend initiatief kunnen nemen".

Om de Vlaamse bioboeren beter te wapen tegen de buitenlandse invoer, heeft Sannen in het nieuwe Actieplan Biologische Landbouw alvast extra steun voorzien voor de oprichting van coöperatieven. Die kunnen een groter aanbod groeperen en zijn daardoor aantrekkelijke gesprekspartners voor de grootdistributie.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek