Boerenbond verzamelt consumenten rond boerentafels
nieuwsVorige maand lokte de Week van de Landbouw nog meer dan 100.000 Vlamingen naar een land- of tuinbouwbedrijf. "Het spijtige bij dergelijke initiatieven is dat de contacten tussen boer en burger vrij oppervlakkig blijven", zegt Peter Van Bossuyt, directeur Communicatie bij Boereonbond. "Met de boerentafels willen we een sociaal netwerk bouwen rondom de deelnemende bedrijven. Dat kan de basis zijn voor talloze activiteiten die kunnen leiden tot meer wederzijds begrip".
In het voorjaar zullen de deelnemende bedrijven hun gasten een eerste keer samenbrengen voor een kennismakingsdag op het landbouwbedrijf. Tijdens het najaar zou een tweede activiteit georganiseerd worden, waarna het de bedoeling is dat er spontane acties ontstaan. Om de band met het landbouwbedrijf te symboliseren, krijgen de consumenten een boerenpaspoort. Minstens twee keer per jaar krijgen ze ook een nieuwsbrief van hun boerderij in de bus.
Wim Schamp is er rotsvast van overtuigd dat het project kan slagen: "Op langere termijn kunnen ook diensten uitgewisseld worden. Misschien wil de zoon van één van de sympathisanten met zijn klas een bezoek brengen aan de boerderij. Misschien heeft de dochter zin in een vakantiejob op het landbouwbedrijf. Of misschien zit de boer met een probleem waarvoor een van zijn gasten een oplossing kent. Er kunnen 101 redenen zijn om met elkaar kennis te maken".
Om effect te hebben, zal het project minstens 3 jaar lopen. De Boerenbond rekent erop dat op termijn nog meer landbouwbedrijven bij dit initiatief zullen aansluiten. Sponsor van het initiatief is de KBC.