Boerenbond kaart varkenscrisis aan bij Vlevico
nieuwsColruyt brengt wekelijks meer dan 7.000 Belgische varkens van boer tot consument. De voorbije drie jaar investeerde de supermarktketen 35 miljoen euro in haar vleescentrale Vlevico, die met een omzet van 177 miljoen euro het grootste vleesverwerkend bedrijf van ons land is. In een open gesprek lichtte Colruyt de wekelijkse inspanningen toe om in de winkelrekken de goedkoopste prijs te kunnen aanbieden. Indien de concurrentie relatief duur verkoopt, is ook voor Colruyt de marge ruimer. "Maar van die ruimere marge wordt de varkensboer niet meteen beter, want daar speelt de prijs van het karkas, en die is een kwestie van vraag en aanbod", zegt Bohnen.
Boerenbond kaartte tijdens het overleg het dossier van het ggo-vrij voeder aan. "De handhaving van deze optie is één van de elementen die de productiekost verhoogt, en dat terwijl een gebrek aan aanbod van deze grondstoffen ervoor zorgt dat het principe moeilijk houdbaar is", zo luidt het. De landbouworganisatie wil dat Colruyt dit basisprincipe in haar lastenboek herbekijkt. "De distributie speelt door haar communicatie immers ook een belangrijke rol in de mate waarin de consument belang hecht aan dit item".
Een optie om de kostprijs te verlagen, is het hergebruik van diermeel. Vanwege de gevoeligheid bij consumenten wenst Colruyt in dit dossier geen standpunt in te nemen. "Uiteindelijk ligt de keuze bij Europa, de distributie zal zich neutraal opstellen", besluit Bohnen, die benadrukt dat de distributiesector "zeer bezorgd" is over de continuïteit van de Belgische varkensproductie.(KS)