nieuws

"Boer is de dupe van prijzenoorlog tussen supermarkten"

nieuws
ABS neemt de prijzenoorlog op de korrel die tussen de supermarkten aan de gang is. “Supermarkten willen koste wat het kost hun marktaandeel versterken en misbruiken daarvoor hun aankoopmacht”, stelt ABS. “De retail heeft genoeg andere producten waarop winst gemaakt wordt, maar de boer is de dupe van de negatieve prijzenspiraal.”
10 december 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:57
Lees meer over:

Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) neemt de prijzenoorlog op de korrel die tussen de supermarkten aan de gang is. “Supermarkten willen koste wat het kost hun marktaandeel versterken en misbruiken daarvoor hun aankoopmacht”, stelt ABS. “De retail heeft bij een prijzenslag om voedingsmiddelen genoeg andere producten waarop winst gemaakt wordt. Voor de boer ligt dit anders, hij is de dupe van de negatieve prijzenspiraal.”

Volgens ABS heeft de agressieve aankooppolitiek van supermarkten op zeer korte termijn nefaste gevolgen voor de primaire sector, de producenten. “Landbouwers produceren eerste keuze kwaliteitsgrondstoffen voor de voedingsverwerkende industrie. Niemand geeft er blijkbaar om dat het produceren van kwaliteitsvoeding een prijs heeft die bovendien hoger ligt dan de wereldmarktprijs”, klinkt het.

Als voorbeeld verwijst ABS naar de varkenssector. Deze verkeert al bijna vier jaar in een zware crisis omdat de verhoogde kostprijs niet kan worden doorgerekend in de verkoopprijs. De prijs wordt volgens het boerensyndicaat niet door de vrije markt bepaald, maar door de aankopers van supermarktketens die continu hun aankoopprijs naar beneden drukken. “Als u niet aan deze lage voorgestelde prijs kan leveren, hebben we u niet nodig”, is volgens ABS een veel gehoorde uitspraak van aankopers. “Bovendien misbruiken veel supermarkten hun macht door het geleverde vlees pas na twee tot zelfs drie maanden te betalen”, aldus ABS.

In de landbouwsector is men volgens ABS al langer op de hoogte van het vermoeden dat Test Aankoop uitte over prijsafspraken voor de A-merken. “Op deze leveranciers kan de aankoper zijn macht minder uitoefenen. Supermarkten gebruiken daarom goedkope verse voeding en vooral vlees als ‘trigger’ voor de consument”, legt ABS uit. “De slachthuizen en vleesverwerkers trachten hun marge te behouden zodat de primaire producent de dupe is, hij krijgt steeds minder voor zijn product.”

ABS betreurt dat de supermarkten verder op hun elan doorgaan, ondanks het lopende ketenoverleg tussen de verschillende actoren in de voedingsketen en de reeds opgestelde en ondertekende gedragscode voor de agrovoedingsketen. ABS herinnert aan volgende zinsnede in de gedragscode: “aanbieders en kopers gedragen zich als partners in een streven naar een duurzame ontwikkeling van de gehele agro-voedingsketen. Hierbij worden de drie dimensies: maatschappij, milieu, economie - dat is een economische rendabiliteit die voldoende is om de continuïteit van de schakels in de keten te garanderen - in hun geheel beschouwd en evenwichtig benaderd”.

ABS noemt de prijzenoorlog tussen supermarkten, die door de Prijzenbarometer van Colruyt ten spits is gedreven, onhoudbaar. Het produceren van kwaliteitsvoeding heeft zijn prijs. De distributie moet dit beseffen en onmiddellijk stoppen met ‘braderen’, stelt ABS. “Uiteindelijk betaalt de boer immers het gelag van de negatieve prijzenspiraal die hiervan het gevolg is.” ABS pikt dit niet meer en overweegt zware acties zoals ze in het verleden nog deden omdat onderhandelen rond de tafel “blijkbaar toch zinloos is”.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek