Belg geeft steeds meer geld uit aan consumptiemelk
nieuwsSinds 1997 is het aangekochte melkvolume er fors op achteruitgegaan. Vanaf 2003 trad er wel een stabilisatie tot lichte groei op, al dook het melkvolume vorig jaar weer met 1,4 procent naar beneden. De opkomst van nieuwe melkdranken in kleinere verpakkingen draagt hiertoe bij. Maar tegelijkertijd zorgen ze er wel voor dat de bestedingen in het segment van de consumptiemelk sterk gestegen zijn. Vorig jaar stegen de melkbestedingen met 5,7 procent.
Er zijn nog meer cijfers die het verschil in dynamiek tussen de klassieke melk en de nieuwe melkdrinks illustreren: de voorbije tien jaar daalde het verbruik van volle melk van 25 naar minder dan 14 procent van het melkvolume, terwijl het bestedingsaandeel voor melkdranken met toegevoegde waarde de voorbije zeven jaar toegenomen is van 32 naar 51 procent. Het bestedingsaandeel van de functionele gefermenteerde melk waaronder de probiotische dranken groeide de voorbije drie jaar van 16,3 naar 19 procent.
Hoewel 85 procent van de melk gekocht wordt per liter, winnen de kleinere verpakkingen jaarlijks aan belang. Het zijn vooral de verpakkingen van minder dan 0,2 liter waaronder de probiotische dranken die steeds meer ruimte innemen in de winkelrekken. Vorig jaar consumeerde de gemiddelde Waal 3,6 liter melk meer dan de Vlaming, maar de Vlaming consumeert wel meer melkdrinks.
De grote melkdrinkers blijven gezinnen met kinderen. Zij nemen 54 procent van de melkplas voor hun rekening, terwijl ze slechts 38 procent van de Belgische bevolking vertegenwoordigen. Singles en jonge gezinnen nemen een relatief groot aandeel van de melkdrinks voor hun rekening.(KS)