"Antistemming in dossier Schipdonkkanaal neemt toe"
nieuwsDe omstreden verbreding van het Schipdonkkanaal voor de ontsluiting van de zeehaven van Zeebrugge via de binnenvaart is wel rendabel bij een realistische groei van de haven. Dat blijkt volgens de dienst Waterwegen en Zeekanaal uit de haalbaarheidsstudie die onlangs voor veel ophef zorgde nadat ze eerst in de media was uitgelekt. Volgens de studie is de trafiekprognose voor het kanaal tegen 2030 - 9,8 miljoen ton - haalbaar bij een "hoge groei" tussen 3,4 en 7 procent. Maar het huidige groeicijfer van de Zeebrugse haven bedraagt 15 procent, zeggen voorstanders van het project.
Bij Boerenbond reageert men verbouwereerd omdat de effecten van het project op de landbouwactiviteiten "genegeerd" worden. "Nochtans gebeurt het overgrote deel van de grondinnames op landbouwgronden en de mogelijke problemen inzake waterbeheer en verzilting zullen rechtstreeks en onrechtstreeks een impact hebben op de landbouw in de ruimte omgeving. Bovendien zal men voor de nodige natuur- en eventueel ook boscompensatie landbouwgronden aansnijden".
De Vlaamse Landmaatschappij werkte volgens Boerenbond een degelijke landbouwgevoeligheidsanalyse uit, "maar ook hierover vinden we niets terug in de milieu- en impactanalyse". En dus worden de gevolgen van het project volgens de landbouworganisatie "op schromelijke wijze onderschat". Voor Van Bossuyt is het duidelijk dat men alles in het werk stelt om de negatieve impact en meteen ook de kostenzijde van het project te minimaliseren.
"De haalbaarheidsstudie heeft ons zeker niet overtuigd van de noodzaak voor een dergelijk grootschalig project. Het zal dan ook niemand verwonderen dat binnen de landbouwsector de antistemming duidelijk toeneemt", besluit de Boerenbond-adviseur.(KS)