Belg besteedt 46 euro aan bloemen en planten
nieuws60 procent van de Vlamingen kocht vorig jaar wel eens snijbloemen. Net zoals vorige jaren blijven 50-plussers de grootste bloemen- en plantenliefhebbers. Belgen jonger dan 30 zijn daarentegen erg kleine afnemers van sierteeltproducten. Als een jongeman dan toch een bloemetje koopt, verkiest hij duidelijk de snijbloemen van de bloemenwinkel, zo blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van VLAM.
De bloemenwinkel blijft overigens veruit het belangrijkste aankoopkanaal voor sierteeltproducten. 48,3 procent van de bestedingen aan bloemen en planten gebeurde in 2007 in de bloemenwinkel. Daarna volgen het tuincentrum en de openbare markt met respectievelijk een aandeel van 13,7 en 11 procent. Supermarkten zijn inmiddels opgeklommen tot 11,7 procent. De aankopen via de kweker en de doe-het-zelfzaak halen respectievelijk 4 en 1 procent marktaandeel.(KS)
Lees ook: geVILT: Adrien Saverwyns (Departement Landbouw en Visserij): "Sierteelt op gevaarlijk kruispunt"