600 bezwaarschriften tegen biogasproject in Oombergen
nieuwsHet pas opgerichte actiecomité Leefbaar B-O-S dient meer dan zeshonderd bezwaarschriften in tegen de bouwvergunning voor een biogasinstallatie in de Zottegemse deelgemeente Oombergen. "Hoe meer wij ons inwerken in de materie, hoe meer argumenten we vinden tegen de installatie", zegt woordvoerder Geert Gallopyn in Het Nieuwsblad.
De plannen voor de biogasinstallatie hebben al heel wat stof doen opwaaien. Het Zottegemse stadsbestuur verstrekte een negatief advies bij de aanvraag van een milieuvergunning. Dat advies werd gevolgd door het provinciebestuur, maar Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege boog die beslissing om, in het voordeel van landbouwer Daniël De Lange. De buurtbewoners geven zich echter nog lang niet gewonnen.
Aan de Raad van State vragen ze zowel de schorsing als de nietigverklaring van de milieuvergunning. Tegen de bouwvergunning werden dinsdag de honderden bezwaarschriften overhandigd aan burgemeester Herman De Loor en schepen Paul Lievens. "We zijn niet tegen het verwekken van groene energie, maar hier dient dit duidelijk als drogreden", zegt Gallopyn. "We hebben het over de grootste biogasinstallatie in agrarisch gebied in heel Vlaanderen. Maar die zal amper evenveel energie opleveren als één windmolen".
Bovendien grenst de voorziene locatie aan beschermd natuurgebied. "Het restwater dat in het oppervlaktewater zal terechtkomen, zal nog genoeg zware metalen, zout, antibiotica en zuren bevatten om op termijn het milieu ernstige schade te berokkenen. Jaarlijks zal er 36.000 ton mest worden aangevoerd, en dat op een locatie waar volgens de Mestbank binnen een straal van twintig kilometer een netto mesttekort is van 271.000 ton", foetert men bij het actiecomité.
De buurtbewoners vrezen dat er tijdens de oogstperiode gemakkelijk 1.500 vrachtwagens op amper een aantal weken tijd zullen passeren. De biogasinstallatie ongeveer voor dertig procent mest verwerken, voor dertig procent maïs en voor veertig procent groenafval. "Sinds ik de procedure gestart ben voor de bouw van de biogasinstallatie, heb ik me aan alle wettelijke stappen gehouden", beklemtoont Daniël De Lange, die daarmee de kritiek weerlegt dat hij niet voldoende zou gecommuniceerd hebben over het project.
Ook de bezwaren tegen de milieu-, verkeer- en geurhinder vindt hij stevig van de pot gerukt. "De mest wordt geloosd in een aalput met gesloten buizen, en komt dus niet met de lucht in aanraking. Via een waterzuiveringsinstallatie zal het restwater voldoen aan de vereisten voor loosbaar water. Zelfs het Agentschap voor Natuur en Bos heeft mij een gunstig advies gegeven mits ik peilputten installeer, en die komen er sowieso", zegt de boer.
De milieuvergunning vereist dat de mest en maïs geleverd moeten worden door bedrijven die zich in een straal van twintig kilometer rond de installatie bevinden. "Nu moeten die hun afval over veel grotere afstanden zien kwijt te spelen. Ik haal dus vrachtwagens van de weg. Enkel tijdens de oogstmaanden zal er een verschil te merken zijn op de N42", beklemtoont De Lange.
Om de criticasters over de streep te trekken, vond dinsdagavond een infovergadering plaats. Erik Meers van het energiebedrijf Eneco, dat de bouw van de biogasinstallatie technisch ondersteunt, drukte de aanwezigen op het hart dat ze geen schrik moeten hebben. De vergadering verliep bijwijlen rumoerig, maar sommigen lieten zich toch overtuigen.
"Een windmolen zouden wij esthetisch veel erger vinden dan deze biogasinstallatie", reageerden buurtbewoners Katia Dhondt en vader Sylvain. "Misschien kwam deze infovergadering wat laat, maar we zijn toch overtuigd door de uitleg. Van ons mag de biogasinstallatie er komen".
Bron: Het Nieuwsblad