58 procent van Belgische vrouwen kent Meesterlyck
nieuwsSinds de start van de metingen van het thuisverbruik in 1995 stegen de Belgische bestedingen aan vleeswaren van 139 euro per capita tot 171 euro in 2002. De afgelopen jaren kende het aandeel van zoutwaren (rauwe of gerookte hammen, inclusief spek) een jaarlijkse daling. Hierdoor zijn de zoutwaren in populariteit voorbijgestoken door de gekookte hammen.
Na de gekookte hammen en de zoutwaren is de Belg het meest verlekkerd op salami, kookworsten, andere kookwaren zoals pensen, kopproducten en vleesbrood, paté en gevogeltebereidingen. Het marktaandeel van deze laatste categorie steeg van 3,7 procent in 1999 tot 5,4 procent. Driekwart van zijn vleeswaren koopt de Belg in de supermarkt.
In 1992 ontwikkelde VLAM voor gekookte hammen het kwaliteitslabel Meesterlyck. In 2003 werd het assortiment onder Meesterlyck uitgebreid met gedroogde en gerookte hammen en met andere edele vleeswaren. De productie van Meesterlyck- vleeswaren bedroeg 7.700 ton in 2003, wat overeenkomt met ongeveer 1.200.000 hammen.
Uit een onderzoek van Research International blijkt dat Meesterlyck in 2004 een naamsbekendheid haalt van 58 procent. Bijna de helft van de Belgische gezinnen zegt al zijn vleeswaren onder het label Meesterlyck gekocht te hebben, aldus VLAM. Meesterlyck wordt vooral geassocieerd met ham, kwaliteit, ambachtelijk, streng gecontroleerd en lekker.
Meer informatie: Charcuterie in België