4C-initiatief moet koffieprijs uit het slop halen
nieuwsDe International Coffee Organisation (ICO), die tot de jaren '90 de markt stabiliseerde via een quotasysteem, ziet in het zogeheten 4C-initiatief een middel om de crisis aan te pakken. De Common Code for the Coffee Community (4C) spoort producenten aan om meer rekening te houden met economische, ecologische en sociale criteria.
"Een quotasysteem is niet langer haalbaar", aldus ICO-directeur Nestor Osorio Londoño. "We moeten het hebben van een betere kwaliteit van koffie, meer promotie om de vraag te stimuleren en diversificatie met andere gewassen". Zowel de grote koffiebranders als de grote producerende landen, de ICO en enkele NGO's ondersteunen de actie.
Eerlijke handel, gebaseerd op gegarandeerde prijzen voor de koffieboer, kan volgens de Belgische Koffiefederatie geen soelaas brengen voor de huidige malaise. De problemen zijn grotendeels ontstaan door een onevenwicht tussen vraag en aanbod. Nieuwe producenten als Vietnam overspoelen de markt met goedkope koffie van lage kwaliteit. "Insinueren dat de verwerkende industrie zich niets aantrekt van het probleem is niet ernstig", zei Patrick Installé, voorzitter van de Belgische Koffiefederatie gisteren. "Wij willen een stabiele omgeving, maar Fair Trade is niet het wondermiddel dat de crisis kan oplossen".
Oxfam is mee in het 4C-project gestapt, maar heeft wel kritische bedenkingen. "Het initiatief is waardevol omdat de betrokkenen alvast erkennen dat er iets aan de crisis moet gedaan worden", aldus Anke Hintjens van Oxfam Wereldwinkels. "Maar de criteria zijn veel te soepel". Ook Johan Declercq van Max Havelaar stelt zich vragen. Hij vreest dat kleine boeren moeilijk aan de 4C-criteria kunnen voldoen en zonder ondersteuning in de vorm van een minimumprijs voor hun producten in de kou zullen blijven staan.
Meer informatie: Common Code for the Coffee Community