460.000 Belgen dagelijks over de vloer bij frituur
nieuws54 procent van de Vlamingen gaat minstens één keer per maand naar een frituur, waarvan 15 procent wekelijks. Hiermee scoort de frituur aanzienlijk beter dan de hamburgerrestaurants, aangezien slechts 17 procent van de Vlamingen tot de maandelijkse klanten mag gerekend worden. Drie procent bezoekt wekelijks een fastfoodketen. Nog meer cijfers: zes procent van de Vlamingen gaat nooit naar een frituur, 28 procent bezoekt nooit een hamburgerrestaurant.
Volgens het onderzoek van VLAM heeft de Vlaming een speciale band met de frituur. "Als je dat speciaals gaat rationaliseren, dan kom je uit bij termen als lekker, snel, gemakkelijk, vriendelijke bediening en traditie", zegt VLAM-medewerkster Annelies Vermandel. "Maar veel meer nog draait het rond emoties, rond sfeerbeleving. We moeten erover waken dat die sterke emotionaliteit behouden blijft, en het onderscheid met een snackbar gegarandeerd blijft".
Elementen die deze emotionaliteit mee ondersteunen, zijn onder meer de smaak en geur van de frietjes van de frituur, de inrichting, de verpakking, de traditie en nostalgie die eraan vasthangt, maar ook de samenstelling van het assortiment. "Let er bij de samenstelling van het assortiment op dat de frieten duidelijk op de eerste plaats komen", adviseert VLAM de frituuruitbaters. Zo vindt slechts acht procent van de Vlamingen dat pasta ook thuishoort in een frituur, 77 procent vindt van niet.(KS)