1 op 3 boeren ervaart wekelijks gevaar op de weg

Meer dan één op drie land- en tuinbouwers ervaart wekelijks een gevaarlijke situatie waarbij fietsers betrokken zijn wanneer ze met hun landbouwvoertuig op de weg zijn. Dertien procent geeft zelfs aan dat het daar dagelijks mee geconfronteerd wordt. Dat blijkt uit een bevraging van Boerenbond bij 626 land- en tuinbouwers. De meeste gevaarlijke situaties ontstaan volgens de landbouwers omdat er op de veldweg onvoldoende ruimte is voor het landbouwvoertuig en de fietsers niet aan de kant gaan.
13 mei 2020  – Laatste update 14 september 2020 14:54

Meer dan één op drie land- en tuinbouwers ervaart wekelijks een gevaarlijke situatie waarbij fietsers betrokken zijn wanneer ze met hun landbouwvoertuig op de weg zijn. Dertien procent geeft zelfs aan dat het daar dagelijks mee geconfronteerd wordt. Dat blijkt uit een bevraging van Boerenbond bij 626 land- en tuinbouwers. De meeste gevaarlijke situaties ontstaan volgens de landbouwers omdat er op de veldweg onvoldoende ruimte is voor het landbouwvoertuig en de fietsers niet aan de kant gaan.

Waar veldwegen decennia geleden vaak nog hobbelige, bij regenval modderige veldpaden waren, zijn het nu vaak verharde wegen geworden die behoorlijk wat recreanten moeten slikken. “Het zijn niet enkel meer toegangswegen naar akkers of boerderijen, maar het zijn ook fietsroutenetwerken en wandelwegen. We zien ook dat niet alleen recreanten hun plaats er op eisen, maar ook dat landbouwvoertuigen zijn geëvolueerd. Trekkers, werktuigen en zelfrijders worden breder en rijden ook sneller dan pakweg 20 jaar geleden”, schetst Boerenbond.

Volgens de landbouworganisatie is de kloof tussen landbouw en maatschappij vergroot waardoor heel wat recreanten de noden van de hedendaagse landbouw en zijn voertuigen niet meer kent. “En dat kan voor onbegrip zorgen”, klinkt het. “Omgekeerd is het voor bestuurders soms moeilijk om tijd en ruimte te geven aan personen die het platteland niet voor professionele maar recreatieve doeleinden gebruiken.” Om een beter zicht te krijgen op de visie van land- en tuinbouwers op de verkeersveiligheid op het platteland lanceerde Boerenbond in oktober 2019 een enquête.

Daaruit blijkt dat de ondervraagde landbouwers bijna dagelijks geconfronteerd worden met fietsers wanneer ze onderweg zijn met hun landbouwvoertuig. Opvallend is dat 36 procent aangeeft dat ze wekelijks geconfronteerd worden met een gevaarlijke situatie waarbij één of meerdere fietsers zijn betrokken. “Dat wil niet zeggen dat er effectief een ongeval plaatsvond, maar de landbouwer ervaart de situatie wel als gevaarlijk”, verduidelijkt Boerenbond. Iets minder dan een derde geeft aan dit maandelijks voorvalt, terwijl 13 procent van de landbouwers zegt dit dagelijks mee te maken.

Op nummer één van meest gevaarlijke situaties die land- en tuinbouwers tegenkomen, is de situatie waarbij er onvoldoende ruimte is voor het landbouwvoertuig omdat fietsers niet aan de kant gaan. Om de tweede plaats staat ‘te smalle wegen waardoor het voertuig niet kan uitwijken voor andere weggebruikers’. Daarna komen onverwachte manoeuvres van fietsers en verkeerde inschattingen van de breedte van het landbouwvoertuig door zwakke weggebruikers.

Daarnaast merken landbouwers ook op dat fietsers de verkeersregels op het platteland niet altijd naleven en dat dit ergernissen met zich meebrengt. “Het wederzijdse onbegrip zou te wijten kunnen zijn aan gebrek aan kennis over elkaars activiteiten. Heel wat fietsers kennen de afmetingen van de huidige landbouwvoertuigen onvoldoende en schrikken als ze plats geconfronteerd worden met een snel en breed voertuig. Omgekeerd is het voor landbouwers soms moeilijk om geduldig om te gaan met zwakke weggebruikers die landbouwwegen recreatief gebruiken”, klinkt het.

Uit de enquête blijkt ook dat er ook voor land- en tuinbouwers nog werkpunten zijn wanneer ze zich in het verkeer begeven. Zo geeft de helft onder hen toe te bellen achter het stuur met de gsm in de hand. “Dat is een onrustwekkend cijfer, want het is niet alleen verboden, maar het is ook een vaak voorkomende oorzaak van verkeersongevallen”, zegt Boerenbond. Een kwart van de landbouwers zegt altijd handsfree te bellen of wisselt handsfree of met de gsm in de hand. Het overige kwart zegt nooit te bellen achter het stuur. Het niet beschikken over een handsfree-set blijkt de belangrijkste reden om te bellen met de gsm in de hand. 

Boerenbond is dan ook gestart met een campagne om verkeersveiligheid op het platteland hoger op de agenda te plaatsen. "Uit onze enquête blijkt dat de grote meerderheid van de landbouwers zich bewust is van de gevaren en beperkingen die verbonden zijn aan landbouwvoertuigen en dat ze daarnaar proberen te handelen. Het is dan ook cruciaal dat we dat blijven benadrukken en dat we daarbovenop diezelfde reflex creëren bij alle andere weggebruikers die in contact komen met onze voertuigen. Wederzijds begrip en gezond verstand vormen samen met de verkeerswetgeving de ingrediënten van een veilig verkeer", aldus Leander Hex, landbouwconsulent bij Boerenbond. 

Meer infromatie: Enquête verkeersveiligheid Boerenbond

Bron: Boer & Tuinder

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek