Zuinigere Belgen doen vaker inkopen in discounters
nieuwsAcht Belgen op tien winkelen vandaag prijsbewuster dan een jaar geleden: ze kijken uit naar promoties in de winkels, gebruiken vaker kortingsbonnen en kopen sneller een wit product. Hoewel meer dan de helft trouw blijft aan zijn supermarkt, bezoekt 30 procent van de ondervraagden al eens vaker de grote discounters, met name Lidl, Aldi en Colruyt. Belgen doen tegenwoordig ook minder impulsieve aankopen. Ze vergelijken meer, maar kiezen daarbij niet noodzakelijk voor het product met de laagste prijs. Meer dan de helft van de ondervraagden is nog steeds bereid te betalen voor goede kwaliteit, zo blijkt uit het onderzoek.
Bijna 80 procent zet de verwarming een graadje lager, 50 procent laat de wagen wat vaker thuis en 30 procent maakt meer gebruik van het openbaar vervoer. Ook het vakantiebudget wordt strikter beheerd. Zo is er minder geld voor daguitstapjes, pretparkbezoeken en citytrips, maar wordt er niet bespaard op de grote vakantie. Eén op de vijf vakantiegangers (19 procent) gaf dit jaar zelfs meer uit aan zijn vakantie in het buitenland dan vorig jaar.
Slechts 40 procent van de ondervraagden zegt tot slot nog vertrouwen te hebben in zijn bank. Zeven op de tien Belgen zeggen dat de crisis in de banksector geen invloed heeft op hen. Van de resterende 30 procent heeft 13 procent zijn geld verspreid over verschillende banken, heeft 2 procent zijn geld naar een andere bank verplaatst en heeft nog eens 2 procent zijn geld weggehaald bij de bank. De overige 13 procent is nog van plan actie te ondernemen. Vergeleken met een jaar geleden winnen het spaarboekje en de termijnrekening aan belang, blijft pensioensparen stabiel en kunnen aandelen en beleggingen nog maar weinigen bekoren.
Het onderzoek werd uitgevoerd via een online enquête bij 5.844 lezers van De Morgen, Het Laatste Nieuws, Le Soir en Sud Presse tussen eind oktober en begin november. Opvallend was dat lezers van De Morgen minder de intentie hebben om te besparen dan lezers van andere kranten en dat Vlaamse respondenten positiever naar de toekomst kijken dan de Franstalige ondervraagden.(KS)
Bron: Belga