"Voedselprijzen hebben piek bereikt"
nieuwsHet goede nieuws komt uit Nederland. Economen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stellen vast dat de prijzen van grondstoffen aan het dalen zijn. Rijst, maïs en tarwe hebben recordhoogtes bereikt maar door een hogere productie zijn die prijzen aan het dalen. Op termijn wordt ook het voedsel in de winkels goedkoper, voorspelt het CBS.
Ook in eigen land is er optimisme. Fedis, de federatie van de distributie, wijst op de gunstige inflatiecijfers voor voeding: terwijl de globale inflatie steeg van 5,2 % naar 5,8 %, daalde de voedingsinflatie van 7,3 % naar 6,8 %. De prijzen van groenten, aardappelen en fruit dalen, die van vlees en drank stijgen nog een beetje. Dat wijst op een stabilisering van de prijsstijgingen in de winkels, aldus Fedis.
Professor Gino Van Ossel is het daarmee eens. De grote prijsstijgingen in de supermarkten liggen achter ons. De piek in de prijzen van de grondstoffen is voorbij. Maar een daling van de prijzen omwille van die goedkopere grondstoffen? Daar geloof ik niet in. Ik verwijs altijd naar de prijs van de frieten: toen de aardappelprijs steeg, werd een pak friet duurder. Maar toen de aardappels goedkoper werden, zijn de frieten niet gevolgd.
Goedkopere grondstoffen leiden niet automatisch tot lagere prijzen, omdat die grondstoffen maar een beperkt onderdeel zijn van de totaalprijs, zo stelt Van Ossel. Er zijn ook nog de loon- en de transportkosten. Bovendien blijven de prijzen van de grondstoffen onder druk staan. De miljarden mensen in grote landen zoals China en India en Rusland, waar de welvaart stijgt, gaan méér en anders eten. De Chinezen bijvoorbeeld eten nu meer vlees. Je krijgt een druk op de prijzen omdat de vraag wereldwijd te hoog is. De echt lage grondstofprijzen zie ik niet zo meteen terugkomen.
Als de prijsstijgingen achter de rug zijn, hebben de supermarkten weer wat ademruimte en kunnen ze harder concurreren. Maar een prijzenoorlog verwacht ik niet. Er zal wel meer animo zijn. De discounters Aldi, Lidl en Colruyt doen het immers goed, waardoor de anderen wat terrein verliezen. Ze gaan dat moeten goed maken. We merken al dat Delhaize, die zich altijd neutraal heeft opgesteld, nu ook uitpakt met campagnes rond de prijs. Ze vergelijken hun prijzen in de winkels met die van Aldi en Lidl. Delhaize zet dus druk op de ketel. Er zal zeker een reactie volgen, zegt Van Ossel.(GL)
Bron: Het Laatste Nieuws