nieuws

Voedingssector profiteert van dalende grondstofprijs

nieuws
Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld kende in de eerste negen maanden van dit jaar met 8,9 procent een hogere dan verwachte omzetgroei. Daarmee zit het bedrijf op dezelfde lijn als Danone en Unilever. Ook het Belgische Univeg ziet de omzet van zijn kant-en-klare voeding toenemen. Terwijl de meeste sectoren kreunen onder de economische crisis en de prijzen van de voedingsgrondstoffen dalen, beleeft de voedingssector zelf goede tijden.
24 oktober 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld kende in de eerste negen maanden van dit jaar met 8,9 procent een hogere dan verwachte omzetgroei. Daarmee zit het bedrijf op dezelfde lijn als Danone en Unilever. Ook het Belgische Univeg ziet de omzet van zijn kant-en-klare voeding toenemen. De voedingssector heeft tot nu toe weinig last van de crisis.

Terwijl de meeste sectoren kreunen onder de economische crisis en de prijzen van de voedingsgrondstoffen dalen, beleeft de voedingssector zelf goede tijden. De producent van gesofisticeerde melkdranken, Nescafé-koffie, Maggi-soep en KitKat-chocolade verraste de analisten met uitstekende omzetcijfers. Die omzet steeg in de eerste negen maanden met 8,9 procent tot 81,4 miljard Zw.fr.. De analisten hadden 81,1 miljard Zw.fr (54,4 miljard euro) ingeschat.

"Het geheim van die sterke groei zit in de wereldwijde spreiding van de omzet en het rijke productgamma", zegt Paul Bulcke, de Belgische gedelegeerd bestuurder van de Zwitserse voedingsgroep. "Wij leveren ook aan de opkomende landen. Die hebben nog geen last van de crisis". Nestlé zit financieel goed nu het zijn belang in Alcon verkocht heeft aan het Zwitserse farmabedrijf Novartis voor 10,4 miljard dollar. Met die opbrengst heeft Nestlé een deel van zijn schulden op korte termijn afgelost en zijn balans versterkt.

De hele voedingssector profiteert op dit ogenblik van de daling van de grondstofprijzen zoals melk , koffie en cacaobonen. Van die goedkopere grondstoffen merken de consumenten voorlopig niets. Zeker de voedingsproducten met veel toegevoegde waarde blijven duur. Maar Nestlé staat niet alleen met die trend. Ook het Franse Danone, vooral actief in zuivel, merkte een omzetgroei van zelfs 9,1 procent over diezelfde periode.

"Een reden voor die sterke groei in moeilijke tijden is dat de consument ook in crisisperiodes kant-en-klare en gezonde voeding blijft appreciëren", zegt Erik Vanderhaegen, algemeen directeur Univeg. Dat voedingsconcern uit Sint-Katelijne-Waver heeft een afdeling kant-en-klare voeding. Die verkoop blijft wereldwijd ook dit jaar sterk toenemen. Precieze cijfers kon Vanderhaegen nog niet geven.

Het is opvallend dat de consument niet profiteert van de goedkopere voedingsgrondstoffen. Dat bleek zopas uit een overheidsstudie over halfvolle melk in België. Annemarie Vangeenberghe, woordvoerster van de Boerenbond, ziet een duidelijke parallel. Hoe meer de landbouwgrondstoffen worden bewerkt, hoe zekerder de producent is van zijn marge. Die gesofisticeerde voedingsproducten van Nestlé, Danone en Univeg kennen zelden een prijsdaling. Enkel de boer zelf heeft het moeilijk zijn gestegen kosten te verhalen.(KS)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek