VLAM sluit sierteeltcampagne succesvol af

Zes internationale sierteeltorganisaties lanceerden in april de EU-campagne ‘Blijf stralen’, die kadert in de relance van de sierteeltsector na de eerste maanden van de COVID- crisis. Met de campagne wilden de organisaties de koopintentie voor snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten te verhogen in zeven Europese landen: Oostenrijk, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en België.

2 augustus 2021  – Laatste update 2 augustus 2021 11:21
Lees meer over:

VLAM werkte samen met internationale partners BAOPN, FloraDania, Bloemenbureau Oostenrijk, Val’hor en Bloemenbureau Holland. De gemeenschappelijke campagne werd per land met een aangepaste mediastrategie uitgerold om een optimaal resultaat te bereiken. In België liep de campagne alleen in Vlaanderen. In Frankrijk en Duitsland, de meest relevante doelmarkten voor de meerderheid van de partners, werd het meest geïnvesteerd in media.

sierteelt-vlam-campagne-blijfstralen-650

Koopintentie 

De belangrijkste doelstelling van deze campagne was het verhogen van de koopintentie. Die wordt gemeten door voor elke productgroep te vragen of de consument instemt met de stelling ‘deze campagne overtuigt me om meer snijbloemen, kamerplanten en tuinplanten te kopen’.

Voor alle landen samen geldt dat 40 procent van de doelgroep zich geneigd voelde om meer bloemen te kopen na het zien van de campagne, 37 procent om meer kamerplanten te kopen en 42 procent om meer buitenplanten te kopen. In Vlaanderen antwoordden 43 procent van de ondervraagden hierop positief voor snijbloemen, 39 procent voor kamerplanten en 41 procent voor buitenplanten. “Deze resultaten overtreffen de verwachtingen”, klinkt het bij VLAM.

In Vlaanderen liep de campagne ‘Blijf stralen’ volledig op sociale media (YouTube, Facebook en Instagram). Deze verschillende kanalen genereerden meer dan 6,6 miljoen impressies tijdens de campagneperiode. De Vlaamse consument waardeerde de campagne iets meer dan gemiddeld met een score van 7,1 vergeleken met de referentiewaarde van 7. 

“De resultaten hebben de verwachtingen overtroffen”, zegt Marie Arnauts, promotiemanager Bloemen en Groen bij VLAM. eDe campagne is bovendien een mooi voorbeeld van internationale samenwerking binnen de sector.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek