Verzoent Lotus eetgewoonten Belgen en Nederlanders?
nieuwsSnert, vla, drop, rookworst, stroopwafels: er zijn zo van die dingen waar je Nederlanders zelfs 's nachts voor wakker mag maken. Als het van het Belgische Lotus Bakeries afhangt, komt daar straks nog speculoospasta bij. Sinds vorige week ligt het zeer succesvolle smeerproduct, ontdekt in de tv-wedstrijd De Bedenkers op Eén, ook in de Nederlandse supermarkten. Al beseft Filip Standaert, woordvoerder van Lotus Bakeries, dat de veroveringstocht boven de Moerdijk heel wat moeizamer zal verlopen dan bij ons.
"Nederlanders kennen speculaas als een soort hartige kruidenkoek, terwijl er bij de Belgen altijd een vleugje kaneel in zit. De typische smaak van speculoos, gekenmerkt door de suiker die tijdens het bakproces wordt gekaramelliseerd, kennen de Nederlanders niet". Lotus Bakeries gaat een aparte Nederlandse tv-spot draaien om de introductie te ondersteunen. "En gratis proeverijen in de supermarkten: dat is ook heel belangrijk in Nederland", aldus Standaert.
In de omgekeerde richting wil Lotus de Belgen Hollandse ontbijtkoek leren eten. "Twee jaar geleden hebben wij de legendarische Nederlandse koekfabrikant Peijnenburg overgenomen. In Nederland kent iedereen de Peijnenburg-ontbijtkoek, een kruidigere variant van wat wij in België peperkoek noemen. Een jaar lang hebben wij gesleuteld om die ontbijtkoek te vervlaamsen: wij hebben er de kruiden uitgenomen maar wel de malse textuur behouden. Een normale Belgische peperkoek is taaier. Het resultaat hebben we de 'Lotus peperkoek' genoemd".
Filip Standaert noemt de smaakverschillen tussen de zustervolkeren frappant. "Wij produceren bijvoorbeeld ook de jodekoek, de glacé en het mergpijpje. In Nederland zijn dat topgebakjes, terwijl de Belg er geen pap van lust. Te zoet? Nee, gewoon andere cultuur en voedingsgewoonten. Nog zoiets: Belgen zijn gek van madeleintjes, de bekende cakejes, terwijl wij aan Nederlanders geen madeleintje verkocht krijgen".(KS)
Bron: Gazet van Antwerpen