Verschraling aanbod teistert Belgische bierconsumptie
nieuwsTheo Vervloet, de voorzitter van de Belgische brouwersfederatie, legt meteen de vinger op de wonde. "Noem eens tien pilsmerken", daagt hij uit. "Tien biermerken, dat zal lukken, maar tien pilsmerken, daar zal je over moeten nadenken. Vroeger had je Wielemans, Safir, noem maar op. Je had in dezelfde straat cafés van Stella Artois, Roman, Jupiler. Nu verschraalt die diversiteit. Ook in de warenhuizen. Welke pilsbieren vind je daar nog? Iets van InBev, Jupiler of Stella Artois, van Alken-Maes en wat private labels. Bedenk dat de private labels samen de tweede meest verkochte pils in het land uitmaken, na Jupiler. De rest is verdwenen uit de rekken. Dat is niet goed voor de toekomst. De grote spelers hebben de pilsmarkt opgekocht. Ze dachten dat ze er met zulke marktaandelen wel uit zouden geraken, maar dat is niet zo".
De kleinere bierplas is vooral toe te schrijven aan de mindere verkoop van pilsbieren. Die worden vooral verkocht door InBev, Alken-Maes en brouwerij Haacht. Samen tekenen zij voor zowat driekwart van de markt. "Daar zitten de volumes", zegt Vervloet. "Als zij dalen, trekken ze de hele markt mee. Vergeet niet, achter de cijfers gaan twee trends schuil. Kleine brouwers zijn zich in de loop der jaren gaan specialiseren, of hebben gefocust op de export. Zij doen het uitermate goed. Er valt in de sector zeker geld te verdienen, zelfs met kleinere volumes. Wie moet oppassen, zijn de kleine brouwers die in grote hoeveelheden pils brouwen voor cafés, daar dan grote kortingen geven om hun bier verkocht te krijgen, maar aan het eind van de rit niets overhouden en niet meer investeren".
Om de daling van het pilsverbruik te stoppen, zijn al initiatieven gelanceerd. Marktleider InBev en het nummer twee Alken-Maes ontwikkelden hun eigen programma's voor cafés. Ook vanuit de sectorfederatie werden al projecten opgezet. Zo was er onlangs de Open Brouwerijendag. "Een succes", zegt Vervloet. "Maar je plukt daar niet direct vruchten van. Dat vraagt tijd en er is meer nodig, dingen die niet veel geld kosten, maar sympathie opwekken".
De problemen op de Belgische markt kunnen volgens Philip Buisseret, de algemeen directeur van de Belgische Brouwers, op termijn nefast zijn voor de export. "Als je wat je verkoopt thuis niet verkocht krijgt, tast dat het imago aan", vreest hij. Vervloet reageert nuchter: "We ondergaan de daling, op een bepaald moment zullen we wel een bodem bereiken. Wie weet zal de overname van Alken-Maes door het Nederlandse Heineken de markt wel nieuw leven inblazen, zoals sommigen voorspellen. Dat de kleinere brouwers intussen hun heil zoeken in export is maar normaal. Dat is geen bedreiging, dat is de toekomst. Maar ze moeten wel meer doen dan enkel willen surfen op de reputatie van Belgisch bier".(KS)
Bron: De Tijd