nieuws

Verkoop Fair Trade wereldwijd met 37 pct gestegen

nieuws
De wereldwijde verkoop van Fair Trade-producten is vorig jaar met 37 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de Fair Trade Labelling Organisation (FLO) woensdag bekendmaakte bij de publicatie van haar jaarverslag. Volgens het FLO willen steeds meer producenten hun klanten fair trade-producten aanbieden. In België steeg de omzet van deze producten met 21 procent tot 21 miljoen euro.
29 juni 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
De wereldwijde verkoop van Fair Trade-producten is vorig jaar met 37 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de Fair Trade Labelling Organisation (FLO) woensdag bekendmaakte bij de publicatie van haar jaarverslag. Volgens het FLO willen steeds meer producenten hun klanten fair trade-producten aanbieden. De cijfers weerspiegelen de verkoop van een heel aantal producten in een twintigtal landen.

Het gaat om goederen uit onder meer Europa, Noord-Amerika, Japan, Australië, Mexico en Nieuw-Zeeland die een fair trade-certificaat hebben gekregen van het FLO. Max Havelaar is het Belgische lid van FLO. Het logo prijkt in ons land onder andere op koffie, bananen, suiker, thee en chocolade.

De verkoop van die producten steeg in 2005 wereldwijd met 37 procent tot 1,1 miljard euro. In België steeg de omzet met 21 procent tot 21 miljoen euro. De toenemende vraag wijst er volgens het FLO op dat de consumenten vragende partij zijn voor een rechtvaardig handelsmodel voor de boeren en plantagearbeiders. Bovendien willen "steeds meer producenten, handelaars en merken toetreden tot het systeem", zegt Luuk Zonneveld, directeur van FLO Internationaal.

Volgens Zonneveld is op een jaar tijd, van 2004 tot 2005, het aantal merken dat producten met een fair trade-label aanbiedt met 29 procent gestegen. Een van de bedrijven die onlangs zijn toegetreden, is Marks & Spencer. Max Havelaar controleert of producten uit ontwikkelingslanden, die bij ons in de winkelrekken staan, voldoen aan de internationale voorwaarden voor eerlijke handel. Concreet kijkt de organisatie na of boeren een eerlijke prijs voor hun oogst krijgen. Max Havelaar beoordeelt ook of de arbeidsomstandigheden waarin plantagearbeiders werken correct en menswaardig zijn en of het milieu wordt gerespecteerd.

Als dat zo is, mag de eigenaar van het merk het Max Havelaar-logo op zijn producten aanbrengen. Zo weet de consument dat hij eerlijke kwaliteitsproducten koopt. Vandaag hebben meer dan vijf miljoen mensen, boeren, arbeiders en hun gezinnen, in 58 ontwikkelingslanden voordeel bij het internationale fair trade-systeem.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek