nieuws

Verbreding Schipdonkkanaal verdeelt Open Vld

nieuws
Volksvertegenwoordiger Mathias De Clercq (Open Vld) vindt de plannen voor de verbreding van het Schipdonkkanaal economisch en ecologisch onaanvaardbaar. De verzilting rondom het verbrede kanaal zal een probleem betekenen voor de landbouw en de fauna en flora in de streek, vindt De Clercq. "Er zijn ook honderden mensen die in onzekerheid leven omdat ze misschien onteigend worden". Jean-Marie De Plancke, voorzitter van de Brugse afdeling van Open Vld, benadrukt dat het om een persoonlijke mening van De Clercq gaat.
28 november 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Volksvertegenwoordiger Mathias De Clercq (Open Vld) is fel gekant tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal. Volgens hem zijn de plannen economisch en ecologisch onaanvaardbaar. Maar zijn Brugse partijgenoten zijn wél voorstander van de verbreding.

Op een persconferentie in Zeebrugge heeft de Gentse federale volksvertegenwoordiger Mathias De Clercq (Open Vld) zich deze week fel gekant tegen de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal. Die verbreding van het kanaal tussen Dudzele en Merendree moet de haven van Zeebrugge beter laten aansluiten op het Europese binnenvaartnetwerk. Maar er is veel protest tegen de plannen, vooral van buurtbewoners die zich verenigd hebben in actiegroep 't Groot Gedelf. Zij krijgen nu de steun van De Clercq.

"De cijfers in de haalbaarheidsstudie zijn onvolledig", vindt De Clercq. "Het binnenvaartpotentieel van Zeebrugge wordt er opgeklopt. Via het verbrede Schipdonkkanaal zullen binnenschepen minstens één volle dag verliezen omdat ze vijf bijkomende sluizen zullen moeten passeren. Over het hele traject zullen belangrijke infrastructuurwerken moeten worden uitgevoerd, en die werden niet eens opgenomen in de haalbaarheidsstudie. Dat maakt de geraamde kostprijs van 630 miljoen euro totaal onrealistisch".

Ook de verzilting van het landschap rondom het verbrede kanaal zal een groot probleem betekenen voor de landbouw en de fauna en flora in de streek, vindt De Clercq. "Er zijn ook honderden mensen langs het traject die in onzekerheid leven omdat ze misschien onteigend worden. En vooral de gevolgen voor de natuur zullen catastrofaal zijn".

"Ook het argument dat een verbreed kanaal meer werk zal opleveren in de haven, snijdt geen hout", vindt De Clercq. "Als er alternatieve vervoersmodi gepromoot worden, zal dat veel sneller minstens evenveel jobs opleveren". Dat alternatief moet het spoor vormen, en ook de estuaire vaart: dat zijn binnenschepen die zeewaardig worden gemaakt en die langs de kust naar andere havens kunnen varen. "Met een twaalftal van die schepen kan zo'n 800.000 teu van de haven naar het binnenland vervoerd worden. Dat is het equivalent van liefst een half miljoen vrachtwagens", zegt De Clercq.

Opgemerkte gast op de persconferentie was Jean-Marie De Plancke, de voorzitter van de Brugse afdeling van Open Vld. "Het gaat hier om de persoonlijke mening van De Clercq", vindt De Plancke. "Hier in Brugge blijven wij voorstander van de verbredingsplannen. De Clercq somt een aantal goeie argumenten op: het aantal onteigeningen moet bijvoorbeeld zoveel mogelijk beperkt worden, en wij vinden ook dat er langs het kanaal geen nieuwe industriezones mogen komen. Maar wij vinden het, vooral voor de tewerkstelling in de haven, belangrijk dat de verbreding er komt".(KS)

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek