"Veehouderij moet 'public relations' beter behartigen"
nieuwsHet Deutscher Bauernverband (DBV) pleit voor een betere behartiging van de “public relations” door de vee- en varkenshouderij. DBV zei dit naar aanleiding van de herhaaldelijk oplaaiende burgerprotesten tegen het zogenaamd gebrek aan dierenwelzijn in de sector. “De maatschappij verwacht dat vee nog wordt gehouden als 50 jaar geleden, ongeacht de vraag of dit beter of slechter is voor het dier", zegt secretaris Born.
De maatschappij heeft volgens de Duitse landbouworganisatie moeite met de dynamiek van de vee- en varkenshouderij. Nu al wordt in veel gemeentes en bestuurlijke regio’s door de politici om redenen van dierenwelzijn bij de bouw en of uitbreiding van stallen moeilijk gedaan. In alle regio’s bedrijven openstellen voor bezichtiging, kan volgens het DBV een middel zijn om als sector de maatschappelijke acceptatie niet te verliezen.
“Geïnteresseerde burgers moeten de mogelijkheid hebben een veebedrijf authentiek te beleven en bijvoorbeeld door een gangbare kalkoenen- of varkensstal kunnen lopen”, bepleit algemeen secretaris Helmut Born. Hij meent dat de sector overtuigend moet laten zien hoe de zaken ervoor staan. “Alleen zo krijgt de intensieve veehouderij weer de maatschappelijke steun die zij nodig heeft voor haar verdere ontwikkeling”, gelooft Born.
Bron: Agrarisch Dagblad