nieuws

Unilever stelt prognose naar boven bij

nieuws
Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern Unilever heeft zijn verwachting voor dit jaar naar boven bijgesteld. Het concern verwacht "ruim boven" de eerder gestelde onderliggende omzetgroei van 3 tot 5 procent uit te komen. Dat maakte Unilever donderdag bekend bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal. Unilever rekende de hogere prijzen voor grondstoffen door, terwijl de volumes goed standhouden. "In een lastig klimaat hebben we onze positie versterkt", aldus bestuursvoorzitter Patrick Cescau.
30 oktober 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern Unilever heeft zijn verwachting voor dit jaar naar boven bijgesteld. Het concern verwacht "ruim boven" de eerder gestelde onderliggende omzetgroei van 3 tot 5 procent uit te komen. Dat maakte Unilever donderdag bekend bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal.

De onderliggende omzetgroei kwam in het derde kwartaal uit op 8,3 procent. Het gaat hier om de verkopen bedoeld exclusief aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen en wisselkoersverschillen. Een jaar geleden bedroeg de omzetgroei nog 4,5 procent. De groei van de onderliggende omzet is hoger dan analisten verwachtten. Over de eerste negen maanden van dit jaar wist Unilever een onderliggende omzetgroei van 7,4 procent te behalen.

Unilever verkocht voor 10,43 miljard euro aan producten. Het concern is bekend van merken als Dove, Knorr en Unox. De operationele winst is op 2,53 miljard euro uitgekomen, hoger dan analisten hadden verwacht. Het resultaat is inclusief de opbrengsten van verkochte onderdelen, zoals de Amerikaanse wasmiddelentak. De winst per aandeel kwam uit op 0,59 euro.

"In een lastig klimaat hebben we de positie van ons bedrijf versterkt", aldus bestuursvoorzitter Patrick Cescau in een verklaring. Unilever rekende de hogere prijzen voor grondstoffen door, maar "onze volumes houden goed stand". In de zogeheten volwassen markten waar Unilever actief is, zoals West-Europa en de Verenigde Staten, staan de verkopen van Unilever-producten onder druk doordat consumenten overstappen naar veelal goedkopere huismerkartikelen. Groeilanden bevinden zich in Oost-Europa, Azië en Afrika.

Unilever kondigde vorig jaar een grootscheepse reorganisatie aan om kosten terug te brengen. In Nederland zijn als gevolg hiervan drie fabrieken gesloten. Bovendien wordt het merkenportfolio scherp tegen het licht gehouden. Zo stootte Unilever het Franse kaasje Boursin al af en de kruidenmixen van Lawry's. Unilever verwacht in het vierde kwartaal de verkoop van de olijfoliën van Bertolli af te ronden. Unilever houdt wel de andere producten van Bertolli.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek