nieuws

Uitzonderlijk vervoer landbouwvoertuigen versoepeld

nieuws
Donderdag verscheen in het Belgisch Staatsblad de wijziging van het KB van 2 juni 2010 omtrent het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen. De aangepaste regelgeving houdt rekening met het specifieke karakter van landbouwvoertuigen en de werkzaamheden waarvoor ze worden ingezet.
3 november 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:16
Lees meer over:

Donderdag verscheen in het Belgisch Staatsblad de wijziging van het KB van 2 juni 2010 omtrent het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen. De aangepaste regelgeving houdt rekening met het specifieke karakter van landbouwvoertuigen en de werkzaamheden waarvoor ze worden ingezet. Boerenbond spreekt van een voor de landbouwers werkbare regeling die de verkeersveiligheid verhoogt.

In juli vorig jaar werd de landbouwsector plots geconfronteerd met een nieuw KB ‘Uitzonderlijke voertuigen’ dat ondubbelzinnig van toepassing werd op grote landbouwvoertuigen. De landbouwsector was echter niet betrokken bij de totstandkoming van het KB, waardoor het onvoldoende rekening hield met het specifieke karakter van landbouwvoertuigen.

"Landbouwvoertuigen rijden tegen lagere snelheden, doorgaans op kleinere (en minder drukke) wegen", verklaart Bart Beliën, juridisch adviseur van Boerenbond. "De verplichting tot begeleiding van voertuigen breder dan 3,5 meter door een externe begeleidingsfirma is voor de landbouwsector vanuit praktisch oogpunt onhaalbaar. Veldwerkzaamheden zijn bovendien sterk weersafhankelijk, waardoor het zeer moeilijk is om afspraken vast te leggen."

Landbouwvoertuigen breder dan 3,5 meter hoeven niet langer begeleid te worden door een begeleidingsvoertuig, maar door een waarschuwingsvoertuig, dit onder bepaalde voorwaarden zoals het respecteren van een straal van 25 km rond de hoeve of het erf. Het waarschuwingsvoertuig is een gewone personenauto, een auto voor dubbel gebruik of een lichte vrachtauto (bestelwagen) waarop minstens één paneel ‘UITZONDERLIJK VERVOER’ wordt bevestigd dat naar voor en naar achteren zichtbaar is. Het waarschuwingsvoertuig draagt ook minstens één zwaailamp die rondom zichtbaar is.

Wat de verplichte signalisatie van de voertuigen betreft (rood-wit gestreepte borden vooraan en achteraan, zwaailampen, borden ‘UITZONDERLIJK VERVOER’) wijzigt de regelgeving niet. Momenteel lopen er wel gesprekken met de FOD Mobiliteit om de verplichte signalisatie meer af te stemmen op wat in het buitenland gangbaar is. Boerenbond is hiervoor sterk vragende partij omdat dit de praktische uitvoerbaarheid van de regelgeving ‘Uitzonderlijke voertuigen’ ten goede zal komen.

Boerenbond is overtuigd dat op deze manier een werkbare regeling werd bekomen die ook de verkeersveiligheid ten goede komt. "Het verbeteren van de signalisatie op de landbouwvoertuigen is zeer belangrijk", beaamt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. "Een goede zichtbaarheid - waardoor de andere weggebruikers de afmetingen correct kunnen inschatten en tijdig kunnen anticiperen op het voertuig - is cruciaal om verkeersongevallen te vermijden."

Bron: eigen verslaggeving/Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek