header.home link

‘Winkelhieren’ is Woord van het Jaar

17 december 2019
Negentien kanshebbers waren er voor de felbegeerde titel van Woord van het Jaar. Bijna 9.000 taalliefhebbers stemden mee. Het nieuw bedachte woord ‘winkelhieren’ haalde het met vlag en wimpel: één op de drie kiezers stemde voor winkelhieren. En daar zit de campagne van middenstandsorganisatie Unizo voor veel tussen. Op twee eindigt ‘klimaatspijbelaar’ en op drie ‘egelwegel’.

Negentien kanshebbers waren er voor de felbegeerde titel van Woord van het Jaar. Bijna 9.000 taalliefhebbers stemden mee. Het nieuw bedachte woord ‘winkelhieren’ haalde het met vlag en wimpel: één op de drie kiezers stemde voor winkelhieren. En daar zit de campagne van middenstandsorganisatie Unizo voor veel tussen. Op twee eindigt ‘klimaatspijbelaar’ en op drie ‘egelwegel’.

Winkelhieren, winkelen in je eigen buurt bij lokale handelaars, is verkozen tot Woord van het Jaar. Het nieuw verzonnen woord dook deze zomer voor het eerst op in onze woordenschat, toen Unizo (de Unie van Zelstandige Ondernemers) met een campagne begon om mensen ertoe aan te zetten om bij lokale winkeliers te kopen. Dat gebeurde onder de noemer ‘Winkelhier’. Meteen heeft Unizo ook campagne gevoerd om winkelhieren te nomineren als Woord van het Jaar. Met succes: er werd massaal op gestemd.

“Dat er op die manier ‘gestuurd’ wordt in de stemming is niet nieuw”, zegt Ruud Hendrickx, VRT-taaladviseur. "Vaak zijn er gelijktijdige oproepen voor verschillende woorden en dan wordt het een soort populariteitspoll." ‘Egelwegel’ bijvoorbeeld komt van Natuurpunt en ‘jagger’ is geïntroduceerd door het Radio 1-programma Nieuwe feiten. "Hoe dan ook vat de top-drie heel mooi een aantal facetten van het afgelopen jaar samen”, reageert Ruud Hendrickx.

Bij Unizo zijn ze alvast erg tevreden met de overwinning van winkelhieren. “We willen iedereen die op het woord winkelhieren gestemd heeft, bedanken”, klinkt het. “Lokaal kopen wint niet alleen aan belang in onze harten, maar nu dus ook in onze taal. Wie winkelhiert kiest er bewust voor om geld uit te geven in een zaak van bij ons.”

Belandt ‘winkelhieren’ nu in de Van Dale? "De 19 nominaties nemen we voorlopig op in de digitale editie van het woordenboek," zegt Ruud Hendrickx. "Ons opnamebeleid houdt in dat een woord pas een vaste plek in het woordenboek krijgt als het een aantal jaren echt frequent wordt gebruikt. Maar vaak verdwijnen bedachte woorden voor een campagne snel uit het dagelijks taalgebruik en daarna ook uit het woordenboek."

Al is Unizo-topman Danny Van Assche ervan overtuigd dat het winkelhieren een blijver zal zijn. “Omdat het om zoveel meer gaat dan enkel het woord op zich”, reageert hij. “Het is ongelofelijk belangrijk dat consumenten bewust zijn van het belang van lokaal winkelen, en hoe kan je dat beter doen dan er een speciaal woord voor te creëren?” Unizo rekent er nu op dat, met de erkenning van het woord, ook het daadwerkelijk winkelhieren - kopen in eigen land, in fysieke winkels en online - een boost zal krijgen. "Daar worden we allemaal beter van."

Bron: VRT / eigen verslaggeving

Beeld: Unizo

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek