"Toekomst Belgische biodieselindustrie bedreigd"
nieuwsDe Belgische overheid heeft bijna twee jaar geleden nochtans een beslissing genomen zodat op een fiscaal vriendelijke manier tot vijf procent biobrandstoffen gemengd kan worden in de klassieke diesel. Vier biodieselfabrieken in ons land hebben van de Belgische regering de toelating gekregen om zes jaar lang een deel van hun productie met fiscale vrijstelling aan te bieden. Dat zijn Bioro in de Gentse haven, Oleon in Ertvelde, Proviron in Oostende en Neochim in Feluy.
Maar ze geraken de fiscaal vrijgestelde biodiesel, die gewonnen wordt uit koolzaad, in België niet aan de straatstenen kwijt. De meeste grote oliemaatschappijen hebben tot vandaag geen haast gemaakt met in België de klassieke diesel te vervangen door de biovariant. "Ondertussen wordt de automobilist aan de pomp wel in de waan gelaten dat hij biobrandstof aan het tanken is", stellen de biodieselfabrikanten.
De Belgische biodieselmakers is ondertussen het water tot boven de lippen aan het stijgen. Ze hebben de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in nieuwe installaties, voor in totaal 160 miljoen euro. Dat heeft direct en indirect 300 banen opgeleverd. Maar door de zeer beperkte verkoop van biodiesel in ons land zijn hun installaties volledig onrendabel, stelt Fons Maes. Hij zegt at de fabrieken maar op veertig procent van hun capaciteit draaien.
Dat is dan nog doordat twee van de vier Belgische biodieselfabrieken erin geslaagd zijn om productiequota in Frankrijk in de wacht te slepen. Woordvoerder Fons Maes waarschuwt dat de toekomst van de Belgische biodieselindustrie bedreigd is. Tegelijk is ons land goed op weg om nog maar eens de slechtste leerling van de Europese klas te worden, luidt het. Europa streeft ernaar dat tegen 2010 in alle lidstaten de diesel voor 5,75 procent bestaat uit biobrandstoffen, al staan de doelstellingen rond biobrandstof dezer dagen wel ter discussie.
België kan de norm enkel nog halen als het bijkomende maatregelen treft die de motorbrandstofverkopers in ons land verplichten om biodiesel aan te kopen en te vermengen met de klassieke diesel. Dat is al het geval in 24 van de 27 Europese lidstaten, stelt woordvoerder Fons Maes. De Belgische biodieselindustrie stelt zelf voor om zoals in Frankrijk te werken met een vermijdbare heffing. Wie onvoldoende biobrandstoffen vermengt in diesel, krijgt bij onze zuiderburen een heffing opgelegd.(KS)
Bron: De Standaard