Suikerfabrikant zet bietentransport per trein stop

nieuws
Het einde lijkt nabij voor het bietenstation van Poperinge. Suikerfabrikant Iscal Sugar zet het vervoer per trein een jaar stop en evalueert daarna de toestand. De volledige oogst uit de omgeving van Poperinge wordt deze winter per vrachtwagens naar de fabriek van Veurne vervoerd. Dat betekent minstens honderd tientonners per dag extra op de reeds drukke gewestweg N8 tussen Ieper en Veurne.
18 juni 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:54
Het einde lijkt nabij voor het bietenstation van Poperinge. Suikerfabrikant Iscal Sugar zet het vervoer per trein een jaar stop en evalueert daarna de toestand. De volledige oogst uit de omgeving van Poperinge wordt deze winter per vrachtwagens naar de fabriek van Veurne vervoerd. Dat betekent minstens honderd tientonners per dag extra op de reeds drukke gewestweg N8 tussen Ieper en Veurne.

De Europese Commissie wil vanaf 2006 de prijs met 40 procent verlagen om de suikerbietenproductie te verminderen. In Nederland zijn preventief al twee van de vijf suikerfabrieken gesloten. De landbouwersfederaties uit Nederland zoeken dit jaar hun toevlucht tot België en Duitsland. De fabriek van Moerbeke, waar de Poperingse bieten tot vorig jaar per trein naar toe gingen, zal de komende winter echter bijna uitsluitend Nederlandse bieten verwerken.

"Omdat de campagne in elke fabriek even lang moet duren, worden de bieten uit Poperinge nu naar Veurne gebracht", zegt Martin Neirinck van Iscal Sugar, dat sinds 2003 de fabrieken van Veurne en Moerbeke verenigt. "Dat betekent dat het Poperingse bietenstation op non-actief wordt gezet. We gaan er van uit dat dit één seizoen zal duren".

Het zou wel eens definitief kunnen zijn. Bij de ondertekening van de fusie van de twee fabrieken, kreeg stad Poperinge nog de garantie dat de hergroepering geen gevolgen zou hebben voor het treinvervoer vanuit Poperinge. Nog geen jaar later werd het aantal treinen en seizoenarbeiders gehalveerd. "We hebben het niet makkelijk. De suikerprijzen dreigen ineen te stuiken als de Europese Commissie haar zin krijgt. Het wordt voor iedereen besparen. Dan komt het duurdere treinvervoer als eerste ter discussie", bekent Neirinck.

Schepen van Landbouw Kris Notebaert betreurt de beslissing. "Voor de boeren verandert er weinig, maar toch dreigt een traditie verloren te gaan. Tot overmaat van ramp neemt het zwaar vervoer op onze wegen toe". Vooral de bewoners van de drukke N8 zijn de dupe. Tussen Elverdinge en Veurne komen zeker honderd tientonners per dag extra op de weg. In totaal moet 180 miljoen kilo bieten in drie maanden de verplaatsing maken.

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek