nieuws

Straks ook voeding aan dumpingprijzen in ons land

nieuws
Volgend jaar strijkt de Franse warenhuisketen Bravo neer in België. Bravo verkoopt overtallige stocks van voedingsproducten van bekende merken aan scherp gereduceerde prijzen. "Het prijsverschil met een gewone supermarkt kan oplopen tot zeventig procent", zegt topman Marceau Vidrequin. In twee jaar tijd wil hij in ons land minstens tien outletsupermarkten openen. Zogenaamde 'outletwinkels' zijn in België al ingeburgerd. Alleen bleef het verschijnsel tot hiertoe vooral beperkt tot kleding- enschoenenwinkels.
22 november 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Volgend jaar strijkt de Franse warenhuisketen Bravo neer in België. Bravo verkoopt overtallige stocks van voedingsproducten van bekende merken aan scherp gereduceerde prijzen. "Het prijsverschil met een gewone supermarkt kan oplopen tot zeventig procent", zegt topman Marceau Vidrequin. In twee jaar tijd wil hij in ons land minstens tien outletsupermarkten openen.

Zogenaamde 'outletwinkels' zijn in België al ingeburgerd. Alleen bleef het verschijnsel tot hiertoe vooral beperkt tot kleding- en schoenenwinkels. Daar komt over enkele maanden verandering in, met de opening van de eerste Belgische vestiging van Bravo. Bravo is een Franse keten die uitsluitend producten uit stockverkoop aanbiedt. "Een belangrijk deel van ons assortiment bestaat uit voeding", zegt topman Marceau Vidrequin.

"Wij kopen onverkochte voorraden op bij andere warenhuisketens en de fabrikanten. Het gaat om onverkochte loten waar winkels mee blijven zitten na promotieacties of voorraden van een product waarvan de verpakking recent werd veranderd. Vaak gaat het ook om producten waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum begint te naderen. Aan gewone prijzen zou een gewone warenhuisketen die onmogelijk nog verkocht krijgen. En dan zijn ze blij dat ze het hele lot aan ons kunnen verkopen om hun verlies te beperken. Daardoor kunnen we voeding, wasproducten, cosmetica en andere producten verkopen met kortingen die kunnen oplopen tot 70 procent".

Volgens topman Marceau Vidrequin is Bravo geen rechtstreekse concurrent voor harddiscounters zoals Aldi en Lidl. "Er zijn enkele belangrijke verschillen. Wij bieden uitsluitend merkproducten aan tegen veel scherpere prijzen dan dat zij dat kunnen. Keerzijde van de medaille is dat ons assortiment steeds erg verschilt, omdat we afhankelijk zijn van de onverkochte voorraden die we op de kop kunnen tikken. De ene week zullen we potjes babyvoeding kunnen aanbieden en de volgende week zul je daar tevergeefs naar zoeken. Bravo is eerder een winkel waar je binnenspringt om te zien wat er in de aanbieding is".

De topman van de Franse keten is ervan overtuigd dat het wisselende aanbod geen handicap is. "Mensen doen meer en meer boodschappen in verschillende winkels. En door de crisis zal dat alleen maar toenemen. We merken nu in onze Franse vestigingen dat de verkoop van voeding de jongste maanden fel is toegenomen", zegt Vidrequin. "Voor ons is het huidige economische klimaat ideaal om onze eerste winkels in België te openen".

Bravo heeft al een distributiecentrum geopend in Herstal, bij Luik. "Er zijn contacten met leveranciers in België, Nederland en Frankrijk om de Belgische winkels te bevoorraden. De opening van onze eerste winkel in Luik is gepland voor maart 2009. Daarna hopen we vrij snel twee bijkomende winkels te openen in het Brusselse en het Antwerpse. In 2010 willen we tien winkels in België".(KS)

Meer informatie: Bravo

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek