Steeds minder bakkers, slagers en viswinkels
nieuwsDe daling is vooral te wijten aan oudere zaakvoerders die hun winkel stopzetten. Er zijn niet voldoende kandidaat-overnemers en ook de investeringen schrikken af. Bakkers hebben vandaag een marktaandeel van 50 procent, slagers van 30 procent, viswinkels van 15 procent. In 2002 was dat respectievelijk 53, 33 en 18 procent. Er verhuist volgens Unizo steeds meer marktaandeel naar supermarktketens, discountwinkels en zelfstandige buurtsupermarkten die alles onder één dak aanbieden, wat de gehaaste consument een pak tijd bespaart.
Maar toch ziet Unizo de toekomst niet somber in. "De consument zoekt opnieuw eerlijke, ambachtelijke producten en meer beleveniswaarde in speciaalzaken", zegt Luc Ardies. "Maar net zoals topkoks zich regelmatig laten zien in hun restaurant, moeten ook handelaars wat meer in de winkel staan en hun ambachtelijke producten en het vakmanschap erachter promoten".(KS)
Bron: Het Nieuwsblad