nieuws

"Schapen zijn perfecte verkeersremmers"

nieuws
De vereniging ProNatura lanceert een origineel experiment om de snelheid van het verkeer op landelijke wegen te matigen. Een kudde schapen die rond de weg graast, vormt een soort mobiele Zone 30. "Wanneer we op een landelijke weg, waar te snel gereden wordt, twee zulke drempels leggen, en tussen beide drempels een kudde schapen laten grazen, dan zal de snelheid van het verkeer automatisch dalen. Een automobilist die plots oog in oog met schapen staat, zal nooit plankgas geven", zegt ProNatura-stichter Johan De Beule.
23 augustus 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
De vereniging ProNatura lanceert een origineel experiment om de snelheid van het verkeer op landelijke wegen te matigen. Een kudde schapen die rond de weg graast, vormt een soort mobiele Zone 30.

ProNatura stelt een mobiele verkeersdrempel voor, die schapen onmogelijk kunnen oversteken. "Wanneer we op een landelijke weg, waar te snel gereden wordt, twee zulke drempels leggen, en tussen beide drempels een kudde schapen laten grazen, dan zal de snelheid van het verkeer automatisch dalen. Een automobilist die plots oog in oog met schapen staat, zal nooit plankgas geven", zegt ProNatura-stichter Johan De Beule. "Het is misschien een verrassend idee, maar wie als toerist uit Griekenland terugkeert, vindt het tof dat men daar schapen is tegengekomen op de weg. Hier verklaart men ons een beetje gek".

ProNatura wil de verkeersdrempel zodanig verfijnen dat hij enerzijds aan de wettelijke vereisten voldoet, maar anderzijds onmogelijk te kruisen is door schapen. Zodra dat volledig zeker is, gaat ProNatura op zoek naar gemeentebesturen die het systeem willen toepassen. "In een bosgebied bijvoorbeeld, waar snel gereden wordt, kan dit ideaal aangelegd worden", stelt De Beule. "Die gemeenten moeten dan wel een politiereglement stemmen hiervoor".

Dit drempelproject past in een veel groter opzet om de schaapsherders terug vanonder het stof te halen. "Eindhoven heeft een stadsherder, die de groene zones in de stad onderhoudt met zijn kudde schapen", weet De Beule. "Die krijgt daar zelfs dezelfde voorrang in het verkeer als een tram. Maar hiervoor is Vlaanderen nog niet rijp, daarom mikken we op kleinere projecten met schapen: voor de verkeersveiligheid, tegen de verzuring, als toeristische attractie".(KS)

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek