Quick schaamt zich over Belgische hamburger
nieuwsVeel Belgische bedrijven zijn inderdaad in buitenlandse handen. De meeste chocolademerken zijn allang niet meer Belgisch. Zo is Côte d'Or eigendom van het Amerikaanse bedrijf Kraft Foods. Maar geen marketeer die het in zijn hoofd zou halen om Côte d'Or aan te prijzen als Amerikaanse chocolade. "Daar kan ik mij niet over uitspreken", zegt Raynal. Ook bij de Belgische afdeling van Quick wil men geen commentaar kwijt over het Franse hamburgerchauvinisme.
"Het is de typische Franse bedrijfscultuur om dat te doen", zegt marketingspecialist Herman Konings. "Voor hen doet het er niet toe dat Quick meer dan dertig jaar Belgisch was. Jacques Brel was ook Frans, nietwaar. Met Axelle Red doen ze precies hetzelfde. Het bewijst de dédain die Fransen hebben voor les petits Belges". Voor de Spanjaarden heeft Frankrijk nu eenmaal meer grandeur dan België, erkent Konings.
"Quick wil zich distanciëren van het ongezonde imago. Alle trucs zijn goed om het woord 'junkfood' uit ons geheugen te wissen. Hamburgerrestaurants hebben vandaag een hoge culinaire ambitie en de consument is geneigd om daarvoor te betalen. Quick wil dat imago halen bij de Franse culinaire cultuur. Daarom prijzen ze op de Spaanse markt hun 'Franse' kwaliteitsburgers aan. Al is de smaak van de hamburger van Quick in België gemaakt", besluit de trendwatcher.(KS)
Bron: Het Nieuwsblad