Promotieactie overdondert Limburgse frituristen
nieuwsOver het doel van de actie zijn veruit de meeste frituuruitbaters positief. Ze vinden het een goeie zaak dat de krant en de Hamontse firma Van Zon, die grondstoffen levert aan frituren, zoveel mogelijk mensen laten proeven van een lekker pakje friet met mayonaise en een frikadel. Een aantal frituristen was echter niet voorzien op de overrompeling die ze nu meemaken.
"Voor mij is deze actie bijlange niet gratis", zegt Luc Lambrechts van 't Frietje in de Genkse wijk Termien. "Voor elke bon krijgen we van de organisatoren een compensatie van 0,20 tot 0,30 euro en één emmer mayonaise, maar dat volstaat niet om onze kosten te dekken. Normaal kost een pak friet met mayonaise 2,30 euro. Per portie verliezen we dus 2 euro. Tot nog toe heb ik 320 bonnen gekregen en evenveel pakjes friet gratis uitgedeeld. Wel, ik verlies daar 630 euro op".
De friturist voelt zich bedrogen. "Mij werd niet verteld dat de actie een hele week zou duren, en er zou maar één bon in de krant verschijnen, terwijl het er in werkelijkheid twee waren", zegt Lambrechts, die uit protest zijn zaak twee dagen zal sluiten. "De voorwaarden werden snel aan de telefoon uitgelegd. Ik had de indruk dat me het mes op de keel werd gezet om aan de actie deel te nemen". Ook zijn collega van frituur 't Luifeltje in het centrum van Genk is ontevreden. "De actie is goed bedoeld, maar uit de hand gelopen", vindt Nick Devolder.
De firma Van Zon spreekt tegen dat de frituristen onvoldoende uitleg hebben gekregen. "De misnoegde frituristen gaan uit van de verkoopwaarde van een pakje friet en die kunnen we hen helaas niet terugbetalen", zegt aankoopdirecteur Imre Szucs. "Maar ze krijgen wél extra klanten over de vloer die een blikje frisdrank of iets anders bijbestellen. Hieruit halen ze bijkomende inkomsten".
Het Belang van Limburg wijt de oorzaak van de kritiek aan het grote succes van de actie. "Een aantal frituristen werd overdonderd door het extra werk", legt projectverantwoordelijke Katrien Hoebers uit. "Maar van de meeste frituristen die hebben deelgenomen, kregen we positieve reacties. Ze hebben zelf beslist dat ze wilden meedoen en ook de communicatie is volgens de regels verlopen".(KS)
Bron: Het Laatste Nieuws