Plop verkoopt groenten en fruit in Colruyt
nieuwsEerder lanceerde Studio 100 al 'smaakbommen' van Mega Mindy, in samenwerking met groentekok Frank Fol, gedroogd fruit en rozijnen van Piet Piraat en Mega Mindy, maar ook onder meer brood en soep. Door de figuur van Plop aan fruit en groenten te verbinden, kunnen kinderen misschien makkelijker worden aangezet om groenten en fruit te eten, luidt het. In de toekomst mogen nog meer gezonde producten met een Studio 100-figuur worden verwacht. "Verschillende gesprekken daarover zijn bezig", luidt het.
Plop-fruit is niet kleiner, niet zoeter, zelfs niet duurder dan het gewone assortiment. "We hebben gewoon soorten uitgekozen die in een rugzakje passen. Geen watermeloenen dus, maar de klassiekers. Het is louter een kwestie van gezonde voeding voor kinderen aantrekkelijker te maken", zegt Tim De Meyer van Colruyt. Een trucje dat kan werken, zegt Eertmans. "Kinderen die Plop leuk vinden, zullen Plop-fruit ook sneller lekker vinden. Dat werkt volgens het principe van conditionering: je leert je kind dan een positieve associatie aan. Dus als de tv-kabouter kan helpen, waarom niet?"
Omdat kinderen hun banaan zonder ook maar moeten opeten, punt uit? Eertmans: "Het is altijd opletten met dwingen. Soms hoor je: 'Eet je fruit op. Nù!" Maar dat kan een tegenovergesteld effect hebben of zelfs een levenslange aversie voor bepaalde voedingsmiddelen opleveren. Het is vooral belangrijk fruit te blìjven aanbieden aan kinderen en niet te snel op te geven bij protest".
"Wie moeite heeft met het commerciële, kan zélf een leuk verhaaltje verzinnen. Een moeder vertelde me eens over spruitjes die eigenlijk de mini-kooltjes zijn van de kaboutertjes, die daar heel hard voor werken in hun tuintjes om alle lieve kindertjes een plezier te doen. En je kan uiteraard ook zelf altijd het goede voorbeeld geven", besluit Eertmans.(KS)
Bron: Belga/Het Laatste Nieuws