header.home link

Ook na corona meer duurzaam voedsel in ons mandje?

8 mei 2020
Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata. “We zien dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%)”, klinkt het.

Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata. “We zien dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%)”, klinkt het.

Bijna de helft van de ondervraagde Belgen (45%) zegt na de lockdown meer aandacht te willen besteden aan duurzame voeding dan voor de crisis. 42 procent van de Belgen geeft aan vaker voor lokale producten te kiezen dan vroeger. Daarnaast koopt een kwart (23%) van de Belgen vaker een Fairtrade-product en is ook de voorkeur voor biologische producten gestegen (14%) sinds we in ons kot moeten blijven. “Tijdens de lockdown merkten we een sterke stijging op van de verkoop van Fairtrade-producten in supermarkten”, beaamt ook Johan Vrancken, managing director van onderzoeksbureau Nielsen. “Terwijl de koffieverkoop sinds het begin van de lockdown met 19,8 procent is gestegen, is de Fairtrade-koffieverkoop met 29,5 procent gestegen. Soortgelijke trends worden zien we ook in andere productcategorieën zoals thee en chocolade. We merken bij consumenten ook een voorkeur voor buurtwinkels, waarvan de verkoop sneller groeit dan die van supermarkten.”

“Deze cijfers geven heel duidelijk aan dat de coronacrisis onze manier van denken over voedsel sterk heeft beïnvloed”, vervolgt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “Een opmerkelijke evolutie, zeker als je weet dat bijna driekwart (71%) van de respondenten omwille van de crisis meer aandacht besteedt aan zijn uitgaven.”

We blijven evenwel pragmatisch: van de Belgen die aangeven dat ze het belangrijk vinden om meer lokaal te consumeren, maakt een overgrote meerderheid (77%) een uitzondering voor essentiële producten die bij ons onmogelijk kunnen worden verbouwd – denk maar aan koffie, bananen en cacao. “Met andere woorden, lokaal als het kan, internationaal als het moet, en dan liefst Fairtrade”, vat Nicolas Lambert samen. “Dat het draagvlak voor meer duurzame consumptie en naar een meer menselijke economie dermate is gegroeid, is een evolutie die wij natuurlijk enorm toejuichen.”

Uit het onderzoek blijkt voorts dat 60 procent zich nu meer bewust is van de rol van de telers en boeren in onze voeding en een gelijkaardig percentage zegt dat de crisis ertoe heeft geleid dat ze meer belang hechten aan de vergoeding van boeren die hun voedsel verbouwen. “We zien dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%)”, gaat Nicolas Lambert verder. “Dat zou allemaal ten koste van conventionele supermarkten kunnen gaan. Het is dus in hun eigen belang om ook op duurzaamheid in te zetten.”

Zeven op de tien Belgen is tot slot van mening dat overheden moeten helpen bij de transitie naar een duurzamere economie. “De overheden beschikken dan weer over de nodige hefbomen om deze belangrijke maatschappelijke trend verder te stimuleren”, besluit bij Fairtrade Belgium.

Op zaterdag 9 mei is het World Fair Trade Day. Fairtrade Belgium lanceerde een bewustmakingscampagne op sociale netwerken onder de hashtag #makeitmorehuman.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Beeld: Fairtrade Belgium

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek