‘Oog voor Lekkers’ zet ook in op bewegen en mentaal welzijn

Ook dit schooljaar lanceert de Vlaamse overheid de campagne ‘Oog voor Lekkers’. De focus ligt bij deze editie niet alleen op gezonde voeding, ook beweging en mentaal welzijn zullen vaste pijlers zijn in de campagne. Ketnet-held Nicolas Vanhole wordt de ambassadeur van de campagne, en ook de meisjes van K3 werken mee.

30 september 2020  – Laatste update 30 september 2020 16:26
Lees meer over:

Met de Oog voor Lekkers-campagne willen de Vlaamse overheid en de Europese Unie gezonde voedingsgewoonten promoten bij kleuters, leerlingen van het lager onderwijs en leerlingen van het buitengewoon lager en secundair onderwijs, zowel op school als thuis. “De insteek van deze campagne blijft om kinderen gezonde eetgewoontes bij te brengen”, klinkt het. “Dit jaar willen we ook een prioriteit maken van voldoende bewegen en mentaal welzijn.”

Traditiegetrouw start begin oktober de verdeling van de wekelijkse porties fruit, groenten en melk in de klassen. Daarnaast krijgen leerkrachten speciaal uitgewerkt lesmateriaal aangereikt waarmee ze aan de slag kunnen. "Er zijn bijvoorbeeld video's rond de mascottes Slurp & Slice”, legt Nele Vanslembrouck, woordvoerder Departement Landbouw en Visserij, uit. “Op een speelse manier willen ze leerlingen aanzetten om gezond te eten en genoeg te bewegen. Maar ook kaarten ze heel toegankelijk problemen aan waarmee kinderen vandaag kunnen kampen, thuis of op school. Gezondheid is een breed begrip dat Oog voor Lekkers breed wil coveren.”

Gloednieuw voor scholen is de samenwerking van ‘Oog voor Lekkers’ met Studio 100. Zo zullen de K3-meisjes regelmatig hun gezonde avonturen delen en de leerlingen uitdagen met opdrachten. Ook Ketnet-Held Nicolas Vanhole zal als nieuwe ambassadeur de kinderen en jongeren aanzetten tot meer bewegen. "Meer bewegen betekent niet per definitie 'meer sporten', we mikken vooral op 'minder zitten'", vertelt Nicolas Vanhole. "Het is trouwens niet alleen gezond om meer te bewegen, het maakt je ook gelukkig. Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen en krijgen er snel nieuwe vrienden bij, win-win op alle vlakken dus."

Dit jaar krijgen Vlaamse scholen, omwille van de coronacrisis, een maand langer de tijd om zich in te schrijven via www.oogvoorlekkers.be.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek