Nudging helpt consument om te kiezen voor bio en plantaardig
nieuwsDe consument subtiele duwtjes in de rug geven, bijvoorbeeld door extra zichtbaarheid in het winkelpunt, helpt om de keuze voor biologische producten te vergemakkelijken. Dat concludeert BioForum op basis van een aantal nudgingexperimenten in supermarkten. “Nudging draagt daadwerkelijk bij aan gedragsverandering bij consumenten, al werken sommige nudgingtechnieken beter dan andere”, stelt BioForum.
Subtiel duwtje
Het concept van nudging wordt in de gedragseconomie gebruikt om verschillende soorten interventies te beschrijven die als doel hebben om individuele beslissingen te stimuleren en te vereenvoudigen. Nudging is met andere woorden het geven van een subtiel duwtje in de juiste richting. De consument behoudt zijn keuzevrijheid bij nudging en er worden ook geen aanpassingen aan de prijs gedaan.
Uit onderzoek van iVox blijkt dat de Vlaamse consument ‘te duur’ als belangrijkste reden opgeeft om nooit voor biologische voeding te kiezen. Driekwart van de consumenten ziet de kostprijs als een hinderpaal. Slechts 30 procent van de consumenten noemt een biolabel op het product als doorslaggevend om het product te kopen. “Nochtans zegt ruim 60 procent van de consumenten dat ze dierenwelzijn, duurzaamheid en pesticidenvrij als belangrijk aankoopcriterium zien en die vormen net de basis van biologische landbouw”, benadrukt BioForum.

Europees project
In het kader van de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ onderzoekt BioForum drie jaar lang hoe de consument kan overtuigd worden om los van de prijszetting voor biologische producten te kiezen. Dat gebeurt aan de hand van nudgingexperimenten in Vlaamse supermarkten. Ook in Finland, Zweden en Nederland lopen gelijkaardige experimenten.
In de periode september 2022 tot en met juni 2023 werd al een eerste onderzoeksrapport uitgebracht. Nu is een tweede rapport klaar voor de periode september 2023 tot en met juni 2024. In Vlaanderen werkte BioForum samen met de West-Vlaamse bioproducent La Vie est Belle en supermarktketen Delhaize. Deze keer lag de focus op biologische plantaardige producten van het merk ‘Delhaize bio’. Onder meer via online interventies en strategische interventies op de winkelvloer werd geprobeerd om de verkoop van deze vegetarische bioproducten te verhogen.
Stijgende verkoop
In de maand mei werd in 176 Delhaize-winkels ‘nudges’ opgezet met 12 vegetarische producten van het merk Delhaize bio. Daarbij werd het motto ‘Bio en Veggie: een win-win’ gebruikt. Ook op digitale schermen en in de online shop werd extra gepromoot rond deze productgroep. “De resultaten waren positief”, concluderen BioForum, Delhaize en La Vie est Belle. “Zowel bij de specifiek gepromote artikelen als bij de gehele selectie Delhaize bio steeg de winkelverkoop met meer dan 30 procent.”
Maar er is meer, volgens La Vie est Belle had de algemene zichtbaarheid van de campagne ook duidelijk effect. Er kwamen positieve reacties van klanten en vanuit de retail klonk meer bereidheid voor toekomstige samenwerkingen, terwijl biologische en vegetarische producten toch tot een nichemarkt behoren. “Dat is natuurlijk goed voor de gehele sector”, klinkt het.
Op basis van de verschillende experimenten die uitgevoerd werden, formuleert BioForum ook een aantal tips voor winkeliers om de verkoop van biologische producten in winkels te stimuleren. Zo kunnen positieve en inspirerende in-store communicatie en een goed zichtbare productlocatie de consument helpen om voor bio te kiezen. Ook proeverijen zijn zeer effectief om de consument te overtuigen. Een breder biologisch assortiment en prijsbiedingen zijn hulpmiddelen om de bioverkoop te doen stijgen.

Bron: Eigen berichtgeving