Nestlé heeft geen last van nukkige conjunctuur
nieuwsGrote rivaal Unilever was al blij dat de organische omzetgroei in het tweede kwartaal naar 3,9 procent klom. Bovendien slaagt Nestlé erin de winst te verhogen. In de eerste jaarhelft steeg de operationele winstmarge van 12,4 naar 12,8 procent. Een krachttoer, want ook een groep als Nestlé krijgt te maken met gestegen grondstofprijzen en een hoge energiefactuur. Bij de halfjaarresultaten van Unilever stuurde de zwakke evolutie van de onderliggende winstgevendheid de koers nog 4,5 procent lager.
Nestlé heeft duidelijk een voorsprong op zijn Brits-Nederlandse rivaal. In de eerste helft van 2005 steeg de organische omzet ook al met 5,6 procent terwijl de jaren voordien ook erg mager waren. De aanpassing van de productenportefeuille en de focus op de groeilanden werpt nu vruchten af. Nestlé heeft zijn productie daar speciaal afgestemd op mensen met lagere inkomens. Niet met louter goedkopere producten, maar op basis van de plaatselijke gezinsuitgaven.
Behalve die voorsprong heeft Nestlé ook het voordeel op Unilever wat minder afhankelijk te zijn van de niet groeiende en bovendien hypercompetitieve Europese markt. Nestlé realiseert er 30 procent van zijn verkopen, Unilever 40 procent. De voorsprong van Nestlé uit zich ook in de koers. Het Zwitserse aandeel werd woensdag beloond met een winst van 2,2 procent. Over een jaar bekeken won Nestlé al 22 procent, terwijl Unilever licht zakte.
Bron: De Standaard</i>