nieuws

Negatieve beoordelingen hygiëne in horeca nemen toe

nieuws
In de periode van januari tot juni heeft het Voedselagentschap in ons land 2.745 horecazaken gecontroleerd op het vlak van infrastructuur, inrichting en hygiëne. 49 procent van de bedrijven kreeg de beoordeling "niet gunstig". Dat blijkt uit het antwoord van minister van kmo's Sabine Laruelle op een schriftelijke vraag van Peter Logghe (Vlaams Belang). Het aantal ongunstige beoordelingen stijgt: in 2006 ging het om 20 procent en in 2007 om 31,2 procent.
3 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
In de periode van januari tot juni heeft het Voedselagentschap in ons land 2.745 horecazaken gecontroleerd op het vlak van infrastructuur, inrichting en hygiëne. 49 procent van de bedrijven kreeg de beoordeling "niet gunstig". Dat blijkt uit het antwoord van minister van kmo's Sabine Laruelle op een schriftelijke vraag van Peter Logghe (Vlaams Belang).

Sinds maart 2006 past het Voedselagentschap een nieuwe methode toe voor het uitvoeren van inspecties. Deze resulteren in de beoordelingen "gunstig", "gunstig met opmerkingen" of "niet gunstig". Slechts 10 procent van de horecazaken die in de eerste helft van dit jaar gecontroleerd werden, kreeg een "gunstige" beoordeling en 41 procent "gunstig met opmerkingen".

Het aantal ongunstige beoordelingen stijgt: in 2006 ging het om 20 procent en in 2007 om 31,2 procent. Om de sector voorzichtig te sensibiliseren, kunnen horecazaken sinds begin dit jaar een 'smiley' ophangen. Daarmee maken ze duidelijk dat ze een aantal hygiënische regels respecteren en dat hun maaltijden vers zijn. Restaurant- of hoteluitbaters die het label willen krijgen, moeten wel voldoen aan de aantal regels die gebundeld zijn in de autocontrolegids die is uitgegeven door de horecasector, in samenwerking met het Voedselagentschap.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek