Nederlandse snijbloemen en potplanten in de lift
nieuwsDe groei wordt veroorzaakt door toenemende consumptie en een stijgend marktaandeel van Nederlands product in de meeste Europese landen. Nederland is voor beide productgroepen Europees marktleider. De belangrijkste groeimarkten voor de Nederlandse snijbloemen en potplanten zijn het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Spanje. Ruim 85 procent van de totale groothandelswaarde heeft betrekking op export.
Het Bloemenbureau verwacht dat het Nederlandse marktaandeel voor snijbloemen in Europa toeneemt van 60 procent in 2004 naar 62 procent in 2014. Het Nederlandse marktaandeel voor potplanten wordt uitgebouwd van 44 procent naar 51 procent. Nederland onderscheidt zich naar eigen zeggen van andere aanbieders door het jaarrond leverbare, zeer brede en diepe assortiment, door de goede prijs/kwaliteitsverhouding en door haar vermogen om zowel klein- als grootschalige inkopers op maat te bedienen.
Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk - in absolute zin de sterkste groeimarkt - en Ierland groeit de afzet in West-Europa zeer beperkt. Substantiële groei vindt vooral plaats in Spanje, Portugal en Midden-Europa. Absolute uitblinker is Rusland. In 2004 werd er naar dit land voor 112 miljoen euro aan bloemen en planten geëxporteerd. Over vijf jaar zou dat ongeveer 265 miljoen euro zijn en voor 2014 wordt gerekend op een waarde van 575 miljoen euro. Desondanks blijft West-Europa veruit de belangrijkste afzetmarkt.
Onzekere factoren die de prognoses relatief sterk kunnen beïnvloeden zijn de ontwikkelingen op de valutamarkt en de invloed daarvan op de rol van Nederland als mondiaal distributieknooppunt, verhoging of verlaging van BTW-tarieven, de economische ontwikkeling in belangrijke afzetlanden en structurele verkeersproblemen.
Bron: Agriholland