header.home link

Nederlandse Lidl vernieuwt met haanvriendelijke eieren

6 juni 2017
In de Nederlandse Lidl-winkels vind je voortaan eieren van “haanvriendelijke” pluimveehouders, ofwel eieren afkomstig van bedrijven waar ook haantjes opgroeien. “Niet alleen is het doden van zo veel kuikens ethisch problematisch, het gegeven is ook economisch dom: een ei uitbroeden waarvan het kuiken geen waarde heeft, kost geld”, zo klinkt de redenering. In België loopt het niet zo’n vaart. “De Nederlandse consument is kritischer over dierenleed dan de Belgische”, aldus nog Lidl.

In de Nederlandse Lidl-winkels vind je voortaan eieren van “haanvriendelijke” pluimveehouders, ofwel eieren afkomstig van bedrijven waar ook haantjes opgroeien. “Niet alleen is het doden van zo veel kuikens ethisch problematisch, het gegeven is ook economisch dom: een ei uitbroeden waarvan het kuiken geen waarde heeft, kost geld”, zo klinkt de redenering. In België loopt het niet zo’n vaart. “De Nederlandse consument is kritischer over dierenleed dan de Belgische”, aldus nog Lidl. 

Bij de eierproductie worden in ons land jaarlijks ongeveer 5 miljoen hanenkuikens net na geboorte gedood omdat ze geen eieren leveren, trager groeier dan hennen en te weinig vlees ontwikkelen voor de vleesconsumptie. Een groot deel van de haantjes wordt gevaloriseerd in dierenvoeding. Lidl Nederland wil paal en perk stellen aan de praktijk en biedt voortaan “haanvriendelijke” eieren aan. De supermarktketen gaat via een proefproject samenwerken met een pluimveebedrijf waar de haantjes samen met hun vrouwelijke soortgenoten kunnen opgroeien tot volwassen dieren. Als ze slachtrijp zijn, zal hun vlees worden verwerkt.

Binnenkort ook in de winkelrekken bij ons? "Misschien", aldus Wouter Wytynck van de Boerenbond. "Het is een interessante zet, maar die hanen opkweken betekent meerkosten. De vraag is ook of de Belgische consument dat duurdere hanenvlees zal willen betalen." En daar knelt het schoentje, volgens Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl België. "We zien dat de Nederlandse consument kritischer is over dierenleed en ook bereid is meer te betalen als het wordt afgebouwd. Dat is in België minder het geval. Het thema van de hanenkuikens leeft niet echt, en de Belg zegt weliswaar dat hij producten zonder dierenleed wil, maar kiest toch het goedkoopste."

Ook dierenrechtenorganisatie GAIA stelt dat vast. "De hanenkuikens zijn één van de punten waarover wij overleg plegen met de winkelketens, maar voorlopig is er geen vooruitgang: geen enkele Belgische winkelketen heeft concrete plannen om de kuikens te redden", zegt Ann De Greef, directeur van GAIA. "De belangrijkste reden is dat er andere prioriteiten zijn, zoals het gebrek aan ruimte voor kooikippen. Geen enkele Belgische keten verkoopt nog verse kooieieren, maar Carrefour gebruikt ze wel nog in huismerkproducten. We zijn nu die strijd aan het voeren. Wat het hanenprobleem betreft zijn wij trouwens voorstander van een experimentele techniek waarbij je na elf dagen al in het ei kunt zien wat het geslacht is. Zo kun je ervoor zorgen dat die eieren niet uitgebroed worden en er geen haantjes ter wereld komen." 

Bron: De Morgen

Beeld: Petersime.com

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek