Moratorium soja is voor Greenpeace "eerste stap"
nieuwsTijdens die campagne kon de milieuorganisatie de steun van bedrijven en supermarktketens als McDonald's, El Corte Inglés, Asda en Alpro winnen. Mede door die alliantie gingen sojagiganten als Cargill, ADM, Bunge en de Braziliaanse groep Amaggi overstag. In overleg met Greenpeace werden criteria uitgewerkt waarin onder meer is opgenomen dat er voor de sojateelt niet verder mag worden ontbost in het Amazonegebied zolang er geen afdoende regeling voor het landgebruik in het Amazonewoud wordt uitgewerkt en uitgevoerd.
De sojahandelaars vroegen meer tijd om deze criteria te bediscussieren. Daarom zijn ze met een moratorium voor een beperkte periode van 2 jaar naar buiten gekomen. "Voor ons is dit akkoord een stap voorwaarts, maar er is meer nodig dan woorden", zegt Wendel Trio, campagnedirecteur van Greenpeace België.
"Het is pas als er effectief verandering plaatsvindt op het terrein dat we van een echt resultaat zullen kunnen spreken. Daartoe zijn verdere onderhandelingen nodig, ook met de Braziliaanse regering en dus zullen we onze campagne moeten voortzetten." Greenpeace voelt zich hierin gesteund door Alpro. Dit Belgische bedrijf koopt zijn soja onafhankelijk en buiten het Amazonewoud en is één van de Europese voedingsbedrijvenbedrijven die mee rond de tafel zaten.
Soja is momenteel het belangrijkste handelsgewas in het Amazonewoud. Deze teelt is tegelijk een van de belangrijkste motoren van de vernietiging van het Amazonewoud. Aan het einde van het plantseizoen 2004 - 2005 besloegen de sojaplantages in het Amazonegebied in totaal maar liefst 1.200.000 hectare.
Bron: Belga